Krantjepik

De eigendomsverhoudingen in dagbladland zijn fors opgeschud. De Persgroep uit België heeft door de aankoop van Wegener ruim de helft van de markt in handen. Ook het Limburgs Dagblad/De Limburger en NRC Handelsblad hebben inmiddels een Vlaamse eigenaar. De andere grote krantenuitgever aldaar, Het Mediahuis.
Mogelijk dat TMG (De Telegraaf en regionale bladen) de Noordelijke Dagblad Combinatie (NDC) nog in lijft. Maar dan is het grote krantjepik in Nederland wel voorbij.
Vandaar dat we in het magazine en op de site de peilstok in dagbladland steken. Welke bedrijven zijn er ontstaan en wat zijn de plannen voor de redacties? De verhalen over De Persgroep en TMG staan in dit nummer en de verhalen over het Mediahuis en de NDC alleen online.
Logischerwijs zijn alle bedrijven druk met de digitale transformatie. De vorm verschilt nogal. Bij TMG en NDC overheerst voorlopig de chaos. Bij TMG is het de nieuwe topman Geert-Jan van der Snoek nog niet gelukt het hele bedrijf achter een helder plan te krijgen. NDC verkeert simpelweg in financiële doodsnood en dat bepaalt de stemming nogal.
Dan de twee Vlaamse bedrijven. Bij de Mediagroep heerst rust. Het Nederlandse management mag in eigen tempo veranderen. Nee, dan De Persgroep. Met de bekende voortvarendheid wordt daar ingegrepen bij de Wegenerkranten. Print is belangrijk, maar digitaal staat er gelijk aan. Het wordt interessant om te kijken welke aanpak de meeste vruchten afwerpt. De chaos, de rust of de haast? Ik zet mijn kaarten op de laatste.
Dit artikel maakt onderdeel uit van het Dossier Krantjepik, over de huidige stand op dagbladredacties nadat de eigendomsverhoudingen weer flink zijn opgeschud.
Lees ook:
De Persgroep en Wegener: Eerst lijnen, dan gezond worden
Krantentovenaars van Kobbegem nu ook naar Wegener
Mediahuis: Een veilige haven
NDC: Solidariteit bij reorganisatie
TMG: Rollebollend de toekomst tegemoet
Praat mee