website over journalistiek

x

Download de Villamedia-app

 

Exclusieve inhoud Sluiten

Een NVJ-lid heeft dit artikel met je gedeeld. Gratis een maand alles lezen? Klik hier.

Een NVJ-lidmaatschap geeft je recht op:

  • Persoonlijk advies
  • Juridisch advies & rechtsbijstand
  • Perskaart
  • Korting op cursussen
  • Villamedia magazine

Word lid Verder lezen

Koster en vrienden: Print annexeert online

Mark Koster — Geplaatst in prijzen op vrijdag 14 oktober 2016, 10:36

Koster & vrienden Revoluties ontstaan in kroegen, kelders en in het achterhuis van restaurant Dauphine. De uitreiking van de onlineprijzen kunnen we beschouwen als een D66 moment in de journalistiek. Een halve eeuw geleden startte de democratische rebellen met hun kruistocht tegen de gevestigde orde.

Hoewel de partij inmiddels behoort tot het parlementaire meubilair en nep Van Mierlo’s zich afzetten tegen de elite, waar ze zelf uit voorkomen, was er in de bijkeuken van het journalistencafé sprake van een kleine omwenteling.

Als zelfs Bert Vuijsje, de godfather van de geschreven pers, zich mag buigen over de nominaties van het beste online interview (en vilein constateerde dat de inzendingen ‘matig’ waren) dan kunnen we gerust spreken van ‘vooruitgang’. (Of was het een kiss of death?)

De Titanics van de drukinkt hebben de ijsberg geraakt, en maken water. De Volkskrant, NOS en andere mediamastodonten gooien reddingsbootjes over boord om de bemanning te redden. Toegegeven: de redacties hangen mentaal nog in het Gutenberg-tijdperk, maar het besef is er tenminste dat eentjes en nulletjes op den duur meer geld moeten opleveren dat het bedrukken van omgezaagde bomen.

De online-journalistiek is definitief uit de luiers. De snottebellen van de journalistiek hebben de baard in de keel en het zal niet lang meer duren voor ze de papieren tijgers een euthanasiecocktail nieuwe stijl kunnen toedienen.

Uw verslaggever was ook genomineerd en verloor van twee post-pubers van de NOS die een begrafenisondernemer interviewden op Lesbos. Daar kun je zuur over doen, of klagen dat no budget nog altijd lager is dan low-budget, maar je kunt ook beseffen dat tijden veranderen. Als Bob Dylan de Nobelprijs voor de literatuur kan winnen, wordt het tijd dat de online-cowboys de Bastille bestormen.

2 reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

  1. 1. J.C. Roodenburg, 17 oktober 2016, 15:17

    En héél ironisch verslag. Hulde!

  2. 2. JoanneKooiman, 17 oktober 2016, 20:37

    Mooi geschreven dit artikel ;)

Masterclass EU