website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Hoe The New York Times lezers toegang geeft tot de newsroom

Nick Kivits — Geplaatst op woensdag 6 juni 2018, 16:03

Beeld: Truus van Gog

Beeld: Truus van Gog

Nieuws De lezer bij de hand nemen en onderdeel maken van het journalistieke proces is een trend die al een tijdje leeft. De Correspondent drijft erop (en laat geen kans onbenut om dat te benoemen). Maar ook RTV West en RTV Noord proberen lezers bij hun werk te betrekken, iets wat ze sinds eind 2016 doen door ze deel te laten nemen aan redactievergaderingen via Facebook. En dat werd door lezers direct met enthousiasme ontvangen.

Ook bij de New York Times willen ze meer contact met de lezer. Maar na eerdere experimenten met live chat en livestreams, greep het journalistieke instituut een half jaar geleden terug op een veel analoger middel. De krant houdt sindsdien ‘conference calls’, waarbij leden met een All Access Plus of Home Delivery-abonnement kunnen meeluisteren met verslaggevers die vertellen over hun werk, en hen vragen stellen. De afgelopen maanden bespraken de journalisten diverse onderwerpen, van Game of Thrones tot het kalifaat (Leuk detail: tijdens die laatste kwam ook een vraag binnen van een lid uit Nederland).

Grote kans dat kenners van conference calls nu een rommelig gesprek voor zich zien waarin alle deelnemer tegelijk hun zegje willen doen, aangezien conference calls bij bedrijven vaak zo verlopen. Die van The New York Times zijn gelukkig een stuk gestructureerder: een presentator voert een gesprek met de journalisten en geeft lezers tussen de bedrijven door kans hun vraag te stellen. Wat dat betreft lijken de conference calls op live radio, nog zo’n analoog medium!

Ook bij andere Amerikaanse media werken de inbelgesprekken goed: zowel The Atlantic als The Information houden ze met enige regelmaat. Bij The New York Times hebben ze er inmiddels ruim tien opzitten, en vooral de laatste keren bellen er honderden lezers in. “We merken dat onze abonnees geïntrigeerd zijn door dat wat er in onze newsroom afspeelt”, stelde Ben Cotton, hoofd klantrelaties, tegenover NiemanLab.

Ze waarderen niet alleen de informatie, maar ook de ‘echtheid’: toen de telefoonverbinding van een van de deelnemende verslaggevers uitviel omdat hij tijdens het gesprek op pad was voor een verhaal, werd de redactie overladen met positieve feedback. De inbellers kregen het gevoel live op de newsroom te zitten, midden in de actie.

En dat is iets waar lezers behoefte aan hebben, denken ze bij The New York Times. Om hen nog meer dat ‘redactiegevoel’ te geven, verloot de krant onder abonnees ook nog een aantal bezoekjes aan de newsroom. Hoe analoog wil je het hebben.

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Mag Inspiration Day