De opmars van de chatbot

Een chatbot is een klein programmaatje waarmee je geautomatiseerde gesprekken kunt voeren met je lezers. En die zijn in de journalistiek met een opmars bezig. Zo lanceerde de NOS in januari de bot NOS Update. Die geeft niet alleen iedere dag via Facebook Messenger een overzicht van het belangrijkste nieuws, maar laat gebruikers ook extra informatie over een onderwerp opvragen. Het bijna gelijknamige NRC Update doet hetzelfde, maar dan met stukken van NRC.
En zo’n simpele chatbot kun je ook steeds makkelijker zelf in elkaar knutselen, bijvoorbeeld met de gratis software van het Nederlandse Flow.ai. Heel high-tech is het allemaal nog niet. Maar met de juiste creatieve inspanningen kunnen chatbots veel meer worden dan simpele vraagbaken die informatie delen.
Het Amerikaanse Mya Systems bewijst dat. Het bedrijf ontwikkelde een chatbot – Mya – die sollicitatiegesprekken voert en sollicitanten ook meteen beoordeelt op hun antwoorden.
Het idee: een robot kan sollicitanten veel objectiever beoordelen, omdat hij niet kijkt naar uiterlijk, geslacht of afkomst. Dergelijke intelligentie chatbots zouden in de journalistiek gebruikt kunnen worden om nieuws te personaliseren. Bijvoorbeeld door nieuws te presenteren op basis van interesses of locaties. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Praat mee