— woensdag 24 oktober 2018, 12:15 | 0 reacties, praat mee

Open-source journalistiek

Foto: Truus van Gog

Microsoft deed vorige week iets bijzonders. De software-reus werd namelijk lid van het Open Invention Network. Dat is een netwerk van bedrijven die onderling patenten met elkaar delen. In de praktijk betekent dit dat Microsoft licenties op ruim zestigduizend van zijn patenten weggeeft aan concurrenten. Voor nop! Softwaremakers kunnen de patenten gebruiken om nieuwe producten te maken of om bestaande producten verder te ontwikkelen.

Open-source wordt die manier van werken genoemd. En het is in de software-wereld inmiddels heel gebruikelijk. Van dat vrij delen van informatie en het daarop voortbouwen, daar kan de journalistiek nog wat van leren. Dat vond de Amerikaanse journalist Andrew Leonard van Salon.com ook, toen hij in 1999 de term ‘open-source journalism’ bedacht.

Leonard beschreef in een artikel een samenwerking tussen het techblog Slashdot en een auteur van Jane’s Intelligence Review. Die laatste vroeg lezers van Slashdot feedback te geven op een verhaal over cyberterrorisme dat hij had geschreven. Toen die feedback binnenkwam besloot de auteur zijn verhaal te herschrijven met de geleverde feedback in zijn achterzak. Precies zoals softwaremakers dat doen: “Hier heb je versie 1. Laat ons even weten wat er beter kan, dan passen we het aan in het uiteindelijke product.”

Hoewel we anno 2018 steeds meer samenwerkingen zien tussen journalistieke redacties (denk aan de deze week verschenen The CumEx-Files, waar onder andere Follow The Money een belangrijke rol in speelde) zijn er nog weinig échte collaboraties tussen journalisten en publiek. De Correspondent is in eigen land zo’n beetje het enige publieksmedium dat actief inzet op de wijsheid van de lezer, met als een van de belangrijkste succesverhalen een datalek in de fitness-app Polar waarmee namen en adressen van militairen achterhaald konden worden.

Voor de rest is het bij grote media grotendeels stil, afgezien van de verplichte (en vaak overbodige) voxpopjes. En dat terwijl open-source journalism veel kan bieden. Eén voorbeeld is The tax gap van The Guardian. De Britse krant zette een serie onderzoeksverhalen over belastingontduiking van grote Amerikaanse bedrijven op één centraal blog, met de vraag aan het publiek om bij te dragen. Dat leverde naar verloop van tijd reacties, tips en zelfs klokkenluiders op. En die kennis werd weer ingezet om oude verhalen te updaten en nieuwe verhalen te schrijven. Een perfecte samenwerking, noemt Guardian-hoofdredacteur Alan Rusbridger het. “ Journalists are not the only experts in the world.”

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.