Grote vraag reclamezendtijd jaagt halfjaaromzet Ster op

Een fors gestegen vraag naar televisiereclame levert een flinke omzetstijging op voor Ster, de verkooporganisatie voor reclame op kanalen van de publieke omroep. In het eerste half jaar van 2022 nam de omzet met 13 procent toe tot 109,5 miljoen euro.
Een jaar geleden, toen vanwege corona uitgestelde sportevenementen dat jaar wél doorgang konden vinden, steeg de omzet ook flink.
Ster zegt dat alle reclamezendtijd op televisie in het eerste halfjaar zo goed als uitverkocht werd. Ook radio steeg de vraag naar reclamezendtijd ook, met 20 procent.
Algemeen directeur Frank Volmer plaatst wel een kanttekening bij de hogere inkomsten: “De hoge vraag naar reclame rondom televisieprogramma’s van de NPO zorgt nú voor mooie omzetcijfers voor Ster, maar heeft een belangrijke keerzijde: de lineaire kijktijd, en daarmee de tv-reclamezendtijd, neemt af, terwijl terugkijken en video-on-demand blijven groeien. Omdat de tv-reclamezendtijd vermindert en Ster haar online ruimte niet commercieel kan exploiteren, zijn prijsstijgingen het gevolg.”
Volmer ziet een eerdere voorspelling van 25 procent prijsstijging nu al gerealiseerd. Hij verwacht bij ongewijzigd beleid een prijsstijging van mogelijk 43 procent in 2023. “De consequenties van de beperkingen die Ster zijn opgelegd, zijn dus enorm: Ster wil toegankelijk blijven en campagnes volledig blijven uitzenden, maar dat wordt steeds moeilijker.”
Hij zegt zich “grote zorgen” te maken over de prijsstijgingen.
Ster verwacht ook voor het tweede half jaar omzetgroei, vanwege vele sportevenementen als Tour de France, Europese en Wereldkampioenschap voetbal en eind dit jaar op NPO Radio 2 de populaire Top 2000.
Praat mee