word studentlid

— dinsdag 19 juli 2022, 13:39 | 0 reacties, praat mee

Grote vraag reclamezendtijd jaagt halfjaaromzet Ster op

Grote vraag reclamezendtijd jaagt halfjaaromzet Ster op
ANP

Een fors gestegen vraag naar televisiereclame levert een flinke omzetstijging op voor Ster, de verkooporganisatie voor reclame op kanalen van de publieke omroep. In het eerste half jaar van 2022 nam de omzet met 13 procent toe tot 109,5 miljoen euro. Laatste wijziging: 19 juli 2022, 13:41

Een jaar geleden, toen vanwege corona uitgestelde sportevenementen dat jaar wél doorgang konden vinden, steeg de omzet ook flink.

Ster zegt dat alle reclamezendtijd op televisie in het eerste halfjaar zo goed als uitverkocht werd. Ook radio steeg de vraag naar reclamezendtijd ook, met 20 procent.

Algemeen directeur Frank Volmer plaatst wel een kanttekening bij de hogere inkomsten: “De hoge vraag naar reclame rondom televisieprogramma’s van de NPO zorgt nú voor mooie omzetcijfers voor Ster, maar heeft een belangrijke keerzijde: de lineaire kijktijd, en daarmee de tv-reclamezendtijd, neemt af, terwijl terugkijken en video-on-demand blijven groeien. Omdat de tv-reclamezendtijd vermindert en Ster haar online ruimte niet commercieel kan exploiteren, zijn prijsstijgingen het gevolg.”

Volmer ziet een eerdere voorspelling van 25 procent prijsstijging nu al gerealiseerd. Hij verwacht bij ongewijzigd beleid een prijsstijging van mogelijk 43 procent in 2023. “De consequenties van de beperkingen die Ster zijn opgelegd, zijn dus enorm: Ster wil toegankelijk blijven en campagnes volledig blijven uitzenden, maar dat wordt steeds moeilijker.”

Hij zegt zich “grote zorgen” te maken over de prijsstijgingen.

Ster verwacht ook voor het tweede half jaar omzetgroei, vanwege vele sportevenementen als Tour de France, Europese en Wereldkampioenschap voetbal en eind dit jaar op NPO Radio 2 de populaire Top 2000.

Bekijk meer van

Ster Frank Volmer

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.