Ster: flinke omzetstijging eerste half jaar 2021

Ster, de verkooporganisatie voor reclame op kanalen van de publieke omroep, meldt over de eerste helft van 2021 een flinke omzetstijging. Vergeleken met de eerste half jaar van 2020 gaat het om een omzetgroei van 43 procent.
“Het adverteerdersvertrouwen lijkt te zijn teruggekeerd, nu veel merken - waaronder de zwaar getroffen reisbranche - weer volop te zien en te horen zijn”, aldus de Ster. Ook de door corona uitgestelde sportevenementen die dit jaar wel doorgang vinden jagen de inkomsten aan.
Ster: “Televisie, radio en online zijn in de eerste helft van 2021 samen goed voor 97,2 miljoen euro omzet. Dit is 36 procent hoger dan in 2020 en ook hoger dan de halfjaarcijfers van 2019, toen de teller in juli op 96,75 miljoen euro stond.”
Online bestedingen vielen wel terug in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar: beperkingen hadden invloed op online omzet, dat met 77 procent daalde.
De afgelopen weken stonden in het teken van het EK voetbal en de Tour de France. De Olympische en Paralympische Spelen moeten beginnen (23 juli, red.) naast andere sportverslaggeving op de NPO. Ster-directeur Frank Volmer noemt het mooi om te zien grote evenementen die vorig jaar zijn afgelast, dit jaar doorgang hebben kunnen vinden - al dan niet in aangepaste vorm.
De Ster verwacht ook voor de rest van dit jaar een hoge vraag naar reclameruimte op televisie, mede door de Olympische Spelen. De Top 2000 op NPO Radio 2 zal verder traditioneel veel luisteraars trekken - en daarmee reclamekansen genereren, verwacht de Ster.
Praat mee