Ster: flinke omzetstijging eerste helft 2019

De Ster heeft in het eerste half jaar van 2019 een omzet behaald van 97 miljoen euro. Dat is elf procent hoger dan in dezelfde periode in 2018. Als deze stijging voortzet verwacht Ster eind dit jaar 182 miljoen aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) over te maken.
Dat is 32 miljoen meer dan de 150 miljoen die OC&W zelf heeft begroot, aldus de Ster. De organisatie heeft een grafiek geproduceerd met de jaarlijkse afdrachten over de afgelopen dertig jaar. Naast ‘logische pieken en dalen’ constateert Ster dat in 2019, na vier jaar dalingen, de weg omhoog is gevonden.
“De pieken en dalen zijn het gevolg van de economische situatie en grote evenementen uitgezonden door de NOS in de even jaren. Doordat 3FM luisteraars verloor en de Oranje-heren ontbraken op het EK- en WK-Voetbal van 2016 en 2018, vertoonde de afdracht sinds 2016 een neerwaartse lijn. Met de groeicijfers van 2019 is die trend doorbroken. Met topevenementen als het EK Voetbal, de Olympische Spelen en het Eurovisie Songfestival in Nederland, zal de groei naar verwachting zich in 2020 voortzetten”, aldus de Ster.
Algemeen-directeur Frank Volmer ziet dit jaar adverteerders terugkeren na een dip toen Ster in 2017 een versimpelde prijsstructuur aankondigde.
Volmer: “Zoals we verwachtten, zien we in 2019 veel van die adverteerders weer terugkeren bij Ster, aangezien de programmering van de NPO kwaliteit en bereik biedt die bij andere partijen niet te realiseren is.”
Praat mee