Facebook zet journalistiek en nieuwsbrieven ‘op de waakvlam’

Facebook gaat opnieuw sleutelen aan presentatie van nieuws binnen het platform. Het tabblad Facebook News en nieuwsbrief-tool Bulletin gaan "op de waakvlam", blijkt uit een interne memo waar zakenkrant Wall Street Journal (WSJ) uit citeert.
In de memo bedankt Campbell Brown (die in 2017 van CNN naar Facebook overstapte) de teams die aan de functies werkten. Het is volgens Brown nu zaak “een meer robuuste economie voor makers” te bouwen.
Bulletin bestond pas sinds vorig jaar. Tabblad News bestond al langer, maar leed onder de willekeur die Facebooks relatie met journalistiek kenmerkt. Al in 2018 schreef Frédéric Filloux, onderzoeker aan de universiteit van Stanford in Californië, dat loyaliteit met uitgevers volstrekt eenzijdig is.
Miljoenendeals met uitgevers die in Facebook News deelnemen staan op het punt te verlopen, meldt WSJ. Hernieuwen van die contracten heeft geen prioriteit, liet Facebook weten.
Andere deals, met onder meer Franse en Australische media om te betalen voor doorplaatsing van artikelen, zouden topman Mark Zuckerbergs enthousiasme voor deze tak van dienstverlening hebben bekoeld, aldus de zakenkrant.
In het verleden sleutelde Facebook verder regelmatig zonder overleg aan hun algoritme, met gevolgen voor uitgevers die het platform tot pijler maakten in hun strategie.
Volgens de WSJ wil Facebook zich richten op de metaverse, het nog altijd vrij mistige toekomstbeeld van een virtuele wereld waar gebruikers zich volledig in kunnen onderdompelen. Ook zijn gebruikers volgens Facebook meer geïnteresseerd in korte filmpjes, waar een concurrent als TikTok veel succevoller in is.
Mark Zuckerberg en vertrekkend directeur Sheryl Sandberg van Facebooks moederbedrijf Meta zijn ondertussen gedaagd om te komen getuigen over het Cambridge Analytica-schandaal. Facebook gaf dat bedrijf toegang tot tientallen miljoenen profielen zonder gebruikers dat te vertellen.
Het Britse Cambridge Analytica analyseerde die informatie en hielp partijen daarna politieke beïnvloeding te bedrijven. Facebook schikte in 2019 een zaak met de Britse datatoezichthouder voor een half miljoen pond.
Praat mee