Tegel Beeld en Geluid

— zaterdag 11 april 2020, 10:41 | 0 reacties, praat mee

DPG Media mag van ACM Sanoma overnemen

Het hoofdkantoor van DPG Media in Antwerpen

DPG Media (voorheen: De Persgroep Nederland) mag Sanoma Media Netherlands overnemen. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten. Er blijft na de overname voldoende concurrentie over op onbetaald online nieuws en op de online advertentiemarkt.

DPG Media is eigenaar van dagbladen, zoals de Volkskrant, Algemeen Dagblad, Trouw en Het Parool. Daarnaast heeft DPG Media onder meer technologie- en arbeidsmarktcommunicatie-sites, vergelijkingssites en radiozender Qmusic. Onder Sanoma Media Netherlands vallen onder meer nieuwssite NU.nl en tijdschriften als AutoWeek, Donald Duck, Libelle en Margriet.

Door de overname ontstaat een mediabedrijf met een omzet van zo’n 2 miljard euro. Het merendeel van de omzet wordt in Nederland behaald. DPG Media is een Vlaamse onderneming en na de overname het grootste mediabedrijf in Nederland.

De ACM heeft in het bijzonder gekeken naar de gevolgen voor de concurrentie tussen het onbetaald online nieuwsaanbod van de dagbladen van DPG Media en NU.nl en naar de concurrentie op de online advertentiemarkt. Dat zijn twee gebieden waar de activiteiten van de bedrijven elkaar overlappen. Daarnaast heeft de ACM onderzocht of de overname gevolgen heeft voor de positie van freelance journalisten.

Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM: ‘Dit is een overname met grote impact in het sterk veranderende medialandschap. De overname vermindert het aantal spelers op het gebied van onbetaald online nieuws. NU.nl wordt een onderdeel van DPG Media in plaats van een zelfstandige speler. Maar wij zien geen risico voor verschraling van het onbetaald online nieuwsaanbod. De overname zorgt daarnaast voor een nieuwe grote speler op de online advertentiemarkt waar Google en Facebook nu een zeer belangrijke rol spelen.’

Zo hebben de NOS, RTL en de online dagbladensites van Mediahuis (o.a. Telegraaf en NRC) ook een onbetaald nieuwsaanbod en concurreren de sites om aandacht van dezelfde lezers. Met deze concurrentie is het niet waarschijnlijk dat na de overname DPG Media haar onbetaalde nieuwsdiensten gaat verschralen. Dat zou leiden tot verlies van lezers en daarmee advertentie-inkomsten.

Freelancers
Freelance journalisten maken zich zorgen over hun onderhandelingspositie nu twee belangrijke opdrachtgevers van journalistieke diensten samengaan,aldus de ACM. ‘De ACM begrijpt die zorgen. Daarom heeft de ACM ook de gevolgen van de overname op dit gebied onderzocht. Maar gelet op de verscheidenheid van expertise en functies van de journalisten binnen de twee bedrijven, heeft deze overname geen grote invloed op die onderhandelingspositie, oordeelt de toezichthouder. Op het totaal aantal freelance journalisten in Nederland maakt de combinatie DPG Media/Sanoma maar gebruik van een bescheiden aantal. DPG Media/Sanoma krijgt door de samenvoeging geen te sterke positie bij de inhuur van journalisten. De ACM heeft eerder in de leidraad voor zzp’ers geschetst welke mogelijkheden freelance journalisten hebben om hun onderhandelingspositie te verbeteren’.

DPG Media
DPG Media is blij met het besluit van de ACM. ‘Deze overname is een belangrijke versterking voor DPG Media, noodzakelijk in deze steeds verder digitaliserende werel’, zegt CEO Erik Roddenhof van DPG Media. ‘Samen hebben onze bedrijven, los van synergievoordelen, een grotere slagkracht om producten beter en sneller digitaliseren. De merken van Sanoma passen goed bij DPG Media. We informeren, inspireren en entertainen elke dag miljoenen Nederlanders.’

De nieuwe combinatie geeft DPG Media de slagkracht om te groeien ten opzichte van de globale digitale spelers als Google en Facebook, aldus Roddenhof. ‘Die bedrijven hebben een enorm bereik, investeren continu in technologie en beschikken over een gigantische hoeveelheid data. Daarmee hebben ze de wereld stormenderhand veroverd. Het is voor lokale mediabedrijven bijzonder moeilijk geweest hiertegen een vuist te maken. DPG Media gelooft dat er ruimte is voor een lokaal alternatief dat bestaat uit Nederlandse merken met een groot gezamenlijk bereik, gedreven door waarden als kwaliteit en betrouwbaarheid’.

Hij verwacht dat het nog ongeveer 2 weken zal duren voordat de overname helemaal is afgerond. ‘Maar we kunnen niet wachten om te beginnen beide bedrijven te integreren en nieuwe producten voor de consument en adverteerder te ontwikkelen. Ik heb er veel zin in. Hoewel het nu een rare tijd is tijdens deze Corona crisis om daar aan te beginnen. Zowel bij Sanoma als bij DPG Media werkt nagenoeg iedereen vanuit huis keihard om onze media nog gewoon elke dag bij de consument te krijgen. Dat is nu onze eerste prioriteit en verantwoordelijkheid. Ik ben trots op al onze medewerkers dat dit tot nu toe heel goed lukt.’

Meer bij de ACM en DPG Media.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.