mgm nvj maart

— dinsdag 10 december 2019, 08:25 | 0 reacties, praat mee

DPG Media neemt Sanoma Media Netherlands over

DPG Media neemt Sanoma Media Netherlands over
© ANP

UPDATE Het Finse mediabedrijf Sanoma verkoopt zijn Nederlandse activiteiten aan DPG Media. DPG Media en Sanoma Group maken vandaag bekend dat ze overeenstemming hebben bereikt over de voorgenomen overname van Sanoma Media Netherlands door DPG Media. De Belgische onderneming (voorheen bekend als de Persgroep) betaalt 460 miljoen euro voor Sanoma Media Netherlands. Laatste wijziging: 10 december 2019, 15:37

Dat bedrag komt neer op 6,5 keer de ebitda-winst (dat is de winst voor aftrek van onder meer belastingen en eenmalige posten), meldt Sanoma. Met de bundeling van de twee mediabedrijven ontstaat een sterk en complementair portfolio van nieuwsmedia, magazines, radio en online services, stellen de uitgeverijen.

Sanoma Media Netherlands is Nederland’s grootste uitgever van magazines met titels als Libelle, Margriet, Donald Duck, vtwonen en Veronica Magazine. Het bedrijf is tevens eigenaar van nieuwsplatform NU.nl. De uitgever behaalde in 2018 424 miljoen euro omzet. Bij het bedrijf werken 894 fte, grotendeels met standplaats Hoofddorp. DPG Media is uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites. Het onderdeel van DPG Media Group, maakte in 2018 746 miljoen euro omzet, bij het bedrijf werken momenteel 2.795 fte verspreid over heel Nederland. 

Erik Roddenhof, CEO DPG Media: “Ik ben heel blij met de overname van Sanoma Media Netherlands. Dit is een belangrijke versterking van onze onderneming, die noodzakelijk is in deze steeds verder digitaliserende wereld. Samen hebben we synergie en grotere slagkracht. Zo kunnen we onze producten beter en sneller digitaliseren.

Bij BNR zei Roddenhof vanmiddag dat er ‘ongetwijfeld’ banen zullen verdwijnen bij DPG Media en de Sanoma-titels die nu overgenomen zijn.
 
De Nederlandse Vereniging van Journalisten heeft kritiek op de overname. “We zijn er niet gelukkig mee”, zegt Thomas Bruning van de NVJ. “Je ziet de concerns steeds verder uitgroeien en dat maakt de positie van freelancemakers steeds benarder. Je kan het bijna vergelijken met de positie van de boeren. Je hebt nog twee of drie corporaties die bij je inkopen. Op het moment dat je die opdrachtgever kwijt bent ben je bijna out of business.”

Ook de pluriformiteit van het nieuwsaanbod komt verder onder druk te staan, constateert Bruning. Er wordt binnen een concern als DPG nu al steeds meer journalistieke content gedeeld tussen de verschillende titels. Dat zal met deze overname alleen maar toenemen, waardoor verdere saneringen op de redacties van DPG en Sanoma zeker gevreesd moeten worden.

De vakorganisatie roept de toezichthouder op om kritisch naar de overname te kijken. Ook roept de bond de politiek op om de rol van grote partijen zoals Google en Facebook in het medialandschap onder de loep te nemen. Bovendien is het een wake-up call voor diezelfde overheid om een sterke publieke omroep overeind te houden, zodat er een pluriform en hoogwaardig journalistiek aanbod overeind blijft, aldus Bruning.

De voorgenomen overname van Sanoma Media Netherlands door DPG Media is onder voorbehoud van goedkeuring door Autoriteit Consument & Markt (ACM) en is voorgelegd voor advies bij de betrokken ondernemingsraden.


Meer bij Sanoma / DPG Media

Lees ook:
De Nederlandse mediamarkt beweegt snel naar drie grote mediapartijen (10 december 2019)

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.