DPG Media neemt Sanoma Media Netherlands over

UPDATE Het Finse mediabedrijf Sanoma verkoopt zijn Nederlandse activiteiten aan DPG Media. DPG Media en Sanoma Group maken vandaag bekend dat ze overeenstemming hebben bereikt over de voorgenomen overname van Sanoma Media Netherlands door DPG Media. De Belgische onderneming (voorheen bekend als de Persgroep) betaalt 460 miljoen euro voor Sanoma Media Netherlands.
Dat bedrag komt neer op 6,5 keer de ebitda-winst (dat is de winst voor aftrek van onder meer belastingen en eenmalige posten), meldt Sanoma. Met de bundeling van de twee mediabedrijven ontstaat een sterk en complementair portfolio van nieuwsmedia, magazines, radio en online services, stellen de uitgeverijen.
Sanoma Media Netherlands is Nederland’s grootste uitgever van magazines met titels als Libelle, Margriet, Donald Duck, vtwonen en Veronica Magazine. Het bedrijf is tevens eigenaar van nieuwsplatform NU.nl. De uitgever behaalde in 2018 424 miljoen euro omzet. Bij het bedrijf werken 894 fte, grotendeels met standplaats Hoofddorp. DPG Media is uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites. Het onderdeel van DPG Media Group, maakte in 2018 746 miljoen euro omzet, bij het bedrijf werken momenteel 2.795 fte verspreid over heel Nederland.
Erik Roddenhof, CEO DPG Media: “Ik ben heel blij met de overname van Sanoma Media Netherlands. Dit is een belangrijke versterking van onze onderneming, die noodzakelijk is in deze steeds verder digitaliserende wereld. Samen hebben we synergie en grotere slagkracht. Zo kunnen we onze producten beter en sneller digitaliseren.
Bij BNR zei Roddenhof vanmiddag dat er ‘ongetwijfeld’ banen zullen verdwijnen bij DPG Media en de Sanoma-titels die nu overgenomen zijn.
De Nederlandse Vereniging van Journalisten heeft kritiek op de overname. “We zijn er niet gelukkig mee”, zegt Thomas Bruning van de NVJ. “Je ziet de concerns steeds verder uitgroeien en dat maakt de positie van freelancemakers steeds benarder. Je kan het bijna vergelijken met de positie van de boeren. Je hebt nog twee of drie corporaties die bij je inkopen. Op het moment dat je die opdrachtgever kwijt bent ben je bijna out of business.”
Ook de pluriformiteit van het nieuwsaanbod komt verder onder druk te staan, constateert Bruning. Er wordt binnen een concern als DPG nu al steeds meer journalistieke content gedeeld tussen de verschillende titels. Dat zal met deze overname alleen maar toenemen, waardoor verdere saneringen op de redacties van DPG en Sanoma zeker gevreesd moeten worden.
De vakorganisatie roept de toezichthouder op om kritisch naar de overname te kijken. Ook roept de bond de politiek op om de rol van grote partijen zoals Google en Facebook in het medialandschap onder de loep te nemen. Bovendien is het een wake-up call voor diezelfde overheid om een sterke publieke omroep overeind te houden, zodat er een pluriform en hoogwaardig journalistiek aanbod overeind blijft, aldus Bruning.
De voorgenomen overname van Sanoma Media Netherlands door DPG Media is onder voorbehoud van goedkeuring door Autoriteit Consument & Markt (ACM) en is voorgelegd voor advies bij de betrokken ondernemingsraden.
Lees ook:
De Nederlandse mediamarkt beweegt snel naar drie grote mediapartijen (10 december 2019)
Praat mee