— donderdag 25 februari 2021, 10:49 | 0 reacties, praat mee

Mediahuis meldt klinkende omzetcijfers en een ongekende groei aan abonnees in 2020

ANP

Mediahuis Groep noemt 2020 een 'kanteljaar' wat betreft inkomsten uit digitale activiteiten. Hoewel advertentie-inkomsten onder de coronacrisis een 'aanzienlijke impact' moesten incasseren, registreerden sites van merken in het portfolio "ongekend hoge bezoekersaanstallen", die zijn vertaald in een eveneens "ongekende" groei van het digitale abonnees. Laatste wijziging: 25 februari 2021, 10:52

Op een omzet van 990,5 miljoen euro behaalde Mediahuis een bedrijfsresultaat van 121,9 miljoen euro. De nettowinst kwam uit op 58,6 miljoen euro.

De groep heeft in alle landen waar het actief is (België, Nederland, Luxemburg en Ierland) nu 1,7 miljoen abonnees - inclusief de onlangs overgenomen NDC mediagroep. In 2019 was een kwart van die abonnees digitaal, dat is inmiddels 1 op de 3, vaak aangevuld met een abonnement op de papieren weekendkrant.

Nederland is binnen de Mediahuis-cijfers goed voor 49 procent van de omzet. De Nederlandse nieuwssites van Mediahuis werden dagelijks door zo’n 2,3 miljoen mensen bezocht. Dagelijks raadpleegden meer dan 1,1 miljoen gebruikers de nieuwsapps, goed voor een stijging van bijna 10 procent.

In Nederland groeide het aantal digitale abonnementen met 47 procent. Het totaal aantal abonnementen (print en digitaal) steeg met zo’n 11 procent. NRC zag het abonneebestand met 16 procent toenemen. “Slechts 35 procent van alle NRC-abonnees heeft een zesdaags abonnement voor de gedrukte krant. De overgrote meerderheid van de NRC-abonnees kiest dus voor digitaal of de combinatie digitaal en print”, aldus Mediahuis.

Ook de Telegraaf noteerde meer abonnees (plus 14 procent) evenals regionale titels Het Noordhollands Dagblad, Leidsch Dagblad, IJmuider Courant, Haarlems Dagblad en De Gooi- en Eemlander, die samen vijf procent meer abonnees binnenhaalden.

Bij De Limburger is een structurele daling van het aantal abonnees een halt toegeroepen, met “eerste tekenen van groei” sinds een programma om meer digitale abonnees te werven, dat in september vorig jaar werd ingezet.

Audio-on-demand journalistiek breekt definitief door, constateert Mediahuis: “2020 betekende de definitieve doorbraak van audio-on-demand als verlengstuk van de geschreven journalistiek. Zo werden in Nederland in totaal bijna 21 miljoen podcastafleveringen van de Mediahuis-nieuwsmerken beluisterd. Naar de podcasts van De Telegraaf werd circa 4 miljoen keer geluisterd, meer dan een verdrievoudiging in vergelijking met het voorgaande jaar. Bij NRC, pionier wat podcasts betreft, vermenigvuldigde het aantal podcastbeluisteringen met 2,5 tot meer dan 16 miljoen. NRC Vandaag is bovendien de best beluisterde podcast in Nederland.”

Financieel directeur Kristiaan De Beukelaer prijs de veerkracht van medewerkers in coronajaar 2020 en verwijst voor de uitstekende cijfers ook naar investeringen en optimalisaties die de uitgeverij in 2019 heeft doorgevoerd.

Topman Gert Ysebaert: “Een sterke digitale groei die leidde tot een ongekende toename in het aantal abonnees. Maar ook als organisatie maakten we het afgelopen jaar een versnelde digitale transitie door. Mediahuis wist de omschakeling te maken van een printbedrijf met digitale expertise naar een digitaal bedrijf dat ook bijzonder sterke printmedia maakt.”Meer bij Mediahuis

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.