DPG Media belooft meer inspanningen op het gebied van diversiteit en inclusie
Uitgeverij DPG Media heeft het zogeheten Charter Diversiteit ondertekend, een belofte om de thema's diversiteit en inclusie op de bedrijfsvloer concreet aan te pakken. Op het moment van schrijven hebben 297 Nederlandse bedrijven dit initiatief van de Sociaal-Economische Raad (SER) ondertekend.
Topman Erik Roddenhof zegt over de stap dat de uitgever zich als organisatie hard zal maken voor meer diversiteit en inclusie in het medialandschap en binnen DPG Media.
Volgens Roddenhof is DPG Media met oog voor verschillende perspectieven en talenten “nog beter in staat om nieuws te maken voor iedereen in Nederland.” Het bedrijf heeft volgens Roddenhof de afgelopen jaren al actief aan een inclusievere organisatie en haar media.
In augustus lekte een intern document uit rondom een stijlboek dat linguistic bias wil voorkomen. Zulke taalkundige vooringenomenheid sluit groepen mensen uit of promoot onnodige beschrijvingen (‘de vrouwelijke minister’).
“Het tekenen van het charter is een bevestiging van de ambities om in de toekomst te blijven werken aan media door en voor iedereen”, aldus Roddenhof. Meer bij DPG Media
Praat mee
1 reactie
Bert van Hijfte, 6 oktober 2021, 15:30
‘Topman Erik Roddenhof zegt over de stap dat de uitgever zich als organisatie hard zal maken voor meer diversiteit en inclusie in het medialandschap en binnen DPG Media.
Volgens Roddenhof is DPG Media met oog voor verschillende perspectieven en talenten “nog beter in staat om nieuws te maken voor iedereen in Nederland.” ‘
Mensen aannemen met een diverse (etnische, culturele etc.) achtergrond is een eerste stap. Het gaat vooral om de inclusie. Dat betekent dat iedereen, de huidige werknemers en de nieuwe, ook nader tot elkaar zullen moeten komen en kennis en begrip voor elkaar zullen moeten opbouwen. En vertrouwen. Dit gaat niet een, twee, drie en soms van au. Kennis van je eigen achtergrond en kennis van de ander en zijn achtergrond en (sub-)cultuur is daarbij essentieel evenals kennis van interculturele communicatie om misverstanden te voorkomen. Veel mensen haken na enkele maanden af van vanwege onbegrip en een niet-inclusieve (bedrijfs-)cultuur. Overigens, het is 2021 en het onderwerp staat al decennialang op de agenda, dus enige haast lijkt me wel geboden.