word studentlid

— donderdag 19 augustus 2021, 09:43 | 0 reacties, praat mee

DPG Media maakt start met meer genderneutrale berichtgeving

DPG Media maakt start met meer genderneutrale berichtgeving
Het hoofdkantoor van DPG Media in Antwerpen. De uitgever wil berichtgeving meer genderneutraal maken en bracht daarom intern een stijlboek in omloop voor inclusief schrijven.

Uitgeverij DPG Media heeft deze week een stijlboek met richtlijnen gepubliceerd om meer "inclusief" te schrijven en zogeheten linguistic bias of taalkundige vooringenomenheid te voorkomen. Het gaat daarbij om het vermijden van stereotypen die als discriminerend kunnen worden ervaren en het advies waar mogelijk genderneutrale termen te hanteren. Laatste wijziging: 23 augustus 2021, 09:36

GeenStijl kreeg het op 16 augustus intern gepubliceerde document in handen.

In het stuk (hier in pdf-formaat te lezen) wordt geadviseerd om gekleurde of onnodige beschrijvingen te vermijden (de vrouwelijke minister; de homoseksuele directeur) en waar mogelijk neutrale termen te hanteren (‘mensen’ versus ‘man’)

Onnodige verwijzingen naar de relationele of ouderlijke status van een persoon of groep moeten worden vermeden en ook andere onnodige bijzaken kunnen het best worden weggelaten, aldus het document.

In het DPG Media-advies leidt dat soms tot grammaticaal opmerkelijke voorbeeldzinnen als Hen fietst door de stad met hun racefiets bij non-binaire mensen en mensen die niet niet met hij/zij willen worden aangesproken. ‘Hen’ is dat de beste optie, aldus het stijlboek.

Meer aandacht voor genderneutrale termen is niet nieuw: afgelopen juni kondigde persbureau ANP aan dat het genderneutrale termen zal hanteren als personen die in berichtgeving voorkomen daar prijs op stellen. Afnemers kunnen daar overigens naar wens van afwijken.

In 2017 was er - snel uitdovende - ophef over het voornemen van de Nederlandse Spoorwegen om het genderneutrale “beste reiziger” te gaan hanteren.

Bekijk meer van

DPG Media

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.