DPG Media maakt start met meer genderneutrale berichtgeving
Uitgeverij DPG Media heeft deze week een stijlboek met richtlijnen gepubliceerd om meer "inclusief" te schrijven en zogeheten linguistic bias of taalkundige vooringenomenheid te voorkomen. Het gaat daarbij om het vermijden van stereotypen die als discriminerend kunnen worden ervaren en het advies waar mogelijk genderneutrale termen te hanteren.
GeenStijl kreeg het op 16 augustus intern gepubliceerde document in handen.
In het stuk (hier in pdf-formaat te lezen) wordt geadviseerd om gekleurde of onnodige beschrijvingen te vermijden (de vrouwelijke minister; de homoseksuele directeur) en waar mogelijk neutrale termen te hanteren (‘mensen’ versus ‘man’)
Onnodige verwijzingen naar de relationele of ouderlijke status van een persoon of groep moeten worden vermeden en ook andere onnodige bijzaken kunnen het best worden weggelaten, aldus het document.
In het DPG Media-advies leidt dat soms tot grammaticaal opmerkelijke voorbeeldzinnen als Hen fietst door de stad met hun racefiets bij non-binaire mensen en mensen die niet niet met hij/zij willen worden aangesproken. ‘Hen’ is dat de beste optie, aldus het stijlboek.
Meer aandacht voor genderneutrale termen is niet nieuw: afgelopen juni kondigde persbureau ANP aan dat het genderneutrale termen zal hanteren als personen die in berichtgeving voorkomen daar prijs op stellen. Afnemers kunnen daar overigens naar wens van afwijken.
In 2017 was er - snel uitdovende - ophef over het voornemen van de Nederlandse Spoorwegen om het genderneutrale “beste reiziger” te gaan hanteren.
Praat mee