Blankspot zoekt actief samenwerking met lezers op
Lezers laten reageren op je stukken? Dat is in Nederland steeds vaker passé. Reacties cureren kost teveel tijd, is te duur en er komt een hoop bagger binnen, is het credo. Daarom willen steeds meer media – van het AD tot het Brabants Dagblad Laatste wijziging: 9 mei 2018, 14:06
Opvallend, want het Zweedse Blankspot laat zien dat lezers actief bij producties betrekken juist wél zin heeft. De door voormalig buitenlandcorrespondent Martin Schibbye opgerichte site stampt voor iedere productie een Facebook-groep uit de grond, waar verslaggevers, hun bronnen, onderzoekers en andere betrokkenen kunnen discussiëren. Daarnaast staan verslaggevers continu in contact met hun volgers. Ze hebben eigen nieuwsbrieven en nodigen lezers op de dag van publicatie op kantoor uit voor discussies (die via livestreams te volgen zijn).
Iedere verslaggever spendeert de helft van zijn tijd aan zijn volgers. Dat levert op zijn beurt niet alleen input voor verhalen op maar ook de financiële donaties waar het gratis beschikbare platform op draait. “Het publiek is de grootste kennisbron, maar die blijft meestal onbenut”, aldus Schibbye in een fijn interview met het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. “Terwijl ze veel meer weten dan wij ooit op eigen houtje kunnen uitvogelen.”
Praat mee