De harde betaalmuur gaat bij het grof vuil

Goede journalistiek kost geld. Daar zijn we het allemaal over eens. Maar lezers online meteen bij een keiharde betaalmuur voorschotelen werkt niet. Dat betoogde Jan Willem Sanders, uitgever van het onderzoeksjournalistieke platform Follow The Money, onlangs op Medium.
Sanders’ visie: bouw geen ondoordringbare muur, maar een vriendelijke deur waar de bezoeker eerst een paar keer doorheen mag wandelen voordat je hem verzoekt lid te worden van je platform. Zo bouw je een relatie op met de bezoeker, wat de kans groter maakt dat hij na het lezen van zijn eerste stukken terug blijft komen.
Het is een visie die steeds meer media online lijken te delen. Niet alleen Sanders’ Follow The Money hanteert het zogenoemde ‘metered model’, ook NRC en het FD geven per maand een aantal stukken weg voordat ze vragen om een lidmaatschap. Internationaal gezien ging ook tech-website Wired onlangs overstag: met ingang van januari mogen bezoekers per maand vijf artikelen gratis lezen. De harde betaalmuur lijkt ten dode opgeschreven.
Praat mee