anner smart octo

— zaterdag 16 december 2017, 14:14 | 0 reacties, praat mee

De harde betaalmuur gaat bij het grof vuil

Goede journalistiek kost geld. Daar zijn we het allemaal over eens. Maar lezers online meteen bij een keiharde betaalmuur voorschotelen werkt niet. Dat betoogde Jan Willem Sanders, uitgever van het onderzoeksjournalistieke platform Follow The Money, onlangs op Medium.

Sanders’ visie: bouw geen ondoordringbare muur, maar een vriendelijke deur waar de bezoeker eerst een paar keer doorheen mag wandelen voordat je hem verzoekt lid te worden van je platform. Zo bouw je een relatie op met de bezoeker, wat de kans groter maakt dat hij na het lezen van zijn eerste stukken terug blijft komen.

Het is een visie die steeds meer media online lijken te delen. Niet alleen Sanders’ Follow The Money hanteert het zogenoemde ‘metered model’, ook NRC en het FD geven per maand een aantal stukken weg voordat ze vragen om een lidmaatschap. Internationaal gezien ging ook tech-website Wired onlangs overstag: met ingang van januari mogen bezoekers per maand vijf artikelen gratis lezen. De harde betaalmuur lijkt ten dode opgeschreven.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.