— vrijdag 5 maart 2021, 13:32 | 0 reacties, praat mee

Australische publieke omroep schort uitzendingen van Chinese staatsmedia op wegens ‘gedwongen bekentenissen’

© Wu Hong / EPA

De Australische publieke omroep Special Broadcasting Service (SBS) heeft uitzendingen van de Chinese staatsmedia CGTN en CCTV op de zender opgeschort, in afwachting van een onderzoek naar mensenrechtenklachten.

Er is bij de Australische publieke omroep een klacht ingediend door mensenrechtenorganisatie Safeguard Defenders. Zij beweren dat in CGTN- en CCTV-programma’s regelmatig beelden te zien waren van gevangenen die onder dwang bekentenissen aflegden. Het zou gaan om 56 gedwongen bekentenissen, die zijn uitgezonden tussen 2013 en 2020. De mensenrechtenorganisatie beweert niet dat SBS een van de bekentenissen heeft uitgezonden, meldt de Britse krant The Guardian.

CGTN en CCTV worden uitgezonden op SBS als onderdeel van de World Watch-programmering, een service die internationale nieuwsbulletins levert aan Australiërs. “Gezien de ernstige zorgen die het oproept en de complexiteit van het materiaal, hebben we besloten om de uitzendingen van de overzeese CGTN- en CCTV-nieuwsbulletins op te schorten, terwijl we de diensten beoordelen”, aldus een SBS-woordvoerder.

De beslissing van SBS volgt op een uitspraak van de Britse mediawaakhond Ofcom in februari, om de uitzendlicentie van CGTN in te trekken nadat was vastgesteld dat de omroep onder controle staat van de Chinese Communistische Partij en geen redactionele onafhankelijkheid heeft. Safeguard Defenders had ook klachten en bewijsmateriaal verstrekt van CGTN’s praktijken aan Ofcom. Als vergelding hebben de Chinese autoriteiten vervolgens uitzendingen van BBC World News op het vasteland van China en Hongkong verboden.

De relatie tussen Australië en China is de afgelopen periode behoorlijk bekoeld. China heeft recent de Australische tv-presentator Cheng Lei formeel aangeklaagd voor spionage. In verband met die zaak verlieten twee Australische journalisten halsoverkop China, zij waren door de Chinese politie opgeroepen voor verhoor. Diplomaten hadden de journalisten gewaarschuwd dat ze beter het land konden verlaten. Met het vertrek van die twee journalisten heeft Australië voor het eerst sinds midden jaren zeventig geen geaccrediteerde journalisten meer in China.

Afgelopen maandag kwam de Foreign Correspondents’ Club of China (FCCC) met hun jaarlijkse peiling waaruit blijkt dat de Chinese autoriteiten vorig jaar de inspanningen om correspondenten in het land op allerlei mogelijke manieren het werk moeilijk te maken en dwars te zitten drastisch hebben opgevoerd. Ook de invoering van de omstreden veiligheidswet afgelopen zomer zorgde voor problemen, meldde China-correspondent Anouk Eigenraam in een persoonlijk verhaal bij Villamedia.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.