foj 2019

— vrijdag 24 mei 2013, 10:15 | 0 reacties, praat mee

Zijn het zorgen of is het gewoon irritatie?

Dolf Rogmans eet een broodje roerei met oud-journalist Yoeri Albrecht, directeur van De Balie en voorzitter van de Vereniging Veronica, die weer eigenaar is van persbureau ANP. Veronica laat dertig jonge journalisten twee weken ervaring op doen met onderzoeksjournalistiek.

Het is nog geen twaalf uur en Yoeri ­Albrecht zit in zijn debatcentrum De Balie in Amsterdam aan een broodje roerei. Dat is toch opmerkelijk, omdat het jaarlijkse redactie-etentje pas om zes uur ’s ochtends eindigde.

Albrecht maakt zich zorgen en ergert zich. De zorgen zijn overzichtelijk, maar daarmee niet minder zorgelijk. De winstgevendheid van journalistieke bedrijven en daarmee de toekomst van de onafhankelijke journalistiek staat onder druk, met name in de regio. En dat is gevaarlijk in een open en democratische samenleving. ‘Dan help je de samenleving om zeep.’

De ergernissen:

1. De eigenaren van het nieuws. ‘Die moeten genoegen nemen met bescheiden rendementen. Dat Egeria (eigenaar NRC, red.) 20 procent rendement eist, is onverantwoord. Krankjorum.’

2. De politiek. ‘Uit rancune wordt er nu bezuinigd op de publieke omroep en niet met een visie. Daarvan wordt onderzoeksjournalistiek de dupe. Een beschaafd land heeft recht op een sterke publieke omroep.’

3. De burger. ‘Journalistiek is uiteindelijk geen overheidstaak. Het is de taak van elke burger zich in te zetten voor de democratie en de teloorgang van de journalistiek is daarmee ook onze zaak. En burgerjournalistiek gaat de zaak niet redden.’

Albrecht doet er ook wat aan. Zo ondersteunt Veronica een handvol journalistieke initiatieven. ‘En zijn we heel bewust eigenaar van het ANP, belangrijk voor het systeem. Een land zonder nationaal persbureau is toch ondenkbaar? Wij zitten in het ANP voor de lange termijn. Het bedrijf hoeft van ons de komende jaren geen winst te maken. Wel moet er nog een schuld worden afbetaald.’

Albrecht ontziet de journalist in zijn ergernissen, maar erkent dat de beroepsgroep ook aan de slag moet om een jonger publiek via hun eigen kanalen te bereiken.

De 4everdieping is een project waarmee de vereniging het goede voorbeeld wil geven.

En zijn eigen mediagedrag? Hoeveel papieren kranten en tijdschriften leest hij over 5 jaar nog?

Albrecht: ‘Minder dan nu, maar geef er wel net zo veel geld aan uit, denk ik.’

www.4everdieping.nl

Bekijk meer van

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.