Boven de partijen
Titel en onderwerp (het politiek-publicitaire complex) stimuleren geen bestsellerstatus voor dit boek.
Het onderwerp lijkt uitgekauwd na de oneindige reeks van doorwrochte studies, afgewisseld door luchtiger werkjes, die er de afgelopen twee decennia aan zijn gewijd. De een nog clichématiger dan de ander, op een enkel pareltje na. Pieter van Os schreef zo’n pareltje, dat in dit geval ook aan het grote publiek is besteed. Waarom? Omdat alle dilemma’s waar politiek en media de afgelopen decennia mee worstelden er in samenkomen en schijnbaar luchtig worden ontrafeld. Met humor en met het schaamteloos etaleren van de eigen gebreken. Auteur Van Os laat hiermee zien werkelijk boven de partijen te zijn gaan staan. Hij ondergraaft een aantal hardnekkige clichés die over het Binnenhof bestaan. Mooi meegenomen is dat Van Os politieke wetenschappen studeerde en voor zijn boek enkele maanden onderzoek deed bij het Netherlands Institute for Advanced Study. Het levert een erudiet document op dat beide partijen serieuze handvatten verschaft om zich van hun ‘permanente wurggreep’ te ontdoen.
Praat mee