word studentlid

— dinsdag 21 april 2020, 10:28 | 1 reactie, praat mee

Winst en omzet DPG Media gestegen in 2019

Winst en omzet DPG Media gestegen in 2019
Kantoor DPG Media in Antwerpen - © Dirk Waem / Belga

DPG Media sluit 2019 af met een gestegen omzet en winst. Dat blijkt uit de jaarcijfers die de uitgever bekend heeft gemaakt. DPG Media haalde vorig jaar een omzet van 1,6 miljard euro, een plus van vier procent ten opzichte van 2018. De netto-winst steeg met twee procent naar 129 miljoen euro. Laatste wijziging: 21 april 2020, 11:17

Er was winstgroei in de drie landen (Nederland, België en Denemarken) waar de groep actief is. Maar volgens Christian Van Thillo, uitvoerend voorzitter, zit “de pijn hem echter in de advertentiemarkt”. Die laat namelijk sinds de coronacrisis, medio maart, een sterke daling laat zien. “De grote vraag is hoe zich komende periode het consumentenvertrouwen en daarmee het vertrouwen van adverteerders zullen ontwikkelen”.

Want hoewel de online bezoekcijfers in Nederland in deze periode een explosieve groei laten zien, zal de corona-crisis een impact hebben op de resultaten van de groep voor 2020. In het licht van de huidige crisis heeft DPG Media daarom beslist om de volledige groepswinst te reserveren.

DPG Media heeft inmiddels ook de overname van Sanoma Media Netherlands ook afgerond. Sinds gisteren is het officieel onderdeel van DPG Media. “Dankzij deze overname voegt DPG een breed portfolio van tijdschriften en digitale media toe aan haar Nederlandse activiteiten, met een omzet van 355 miljoen euro. De cijfers worden vanaf april geconsolideerd en dat is ook het startpunt van de integratie” aldus het persbericht van DPG Media .Meer bij DPG Media

Lees ook:
DPG Media laat Nu.nl en AD.nl naast elkaar bestaan
Recordbezoekcijfers voor online titels DPG Media (16 april 2020)
Corona doet ook bij NU.nl de servers roken (20 april 2020)

Bekijk meer van

DPG Media

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

1 reactie

Bert van Hijfte, 21 april 2020, 14:23

’ “De grote vraag is hoe zich komende periode het consumentenvertrouwen en daarmee het vertrouwen van adverteerders zullen ontwikkelen”’

Want hoewel de online bezoekcijfers in Nederland in deze periode een explosieve groei laten zien, zal de corona-crisis een impact hebben op de resultaten van de groep voor 2020.’

Zeker. Maar de corona-crisis is van voorbijgaande aard, terwijl veranderend leesgedrag en digitalisering ook na 2020 een blijvende impact zullen hebben. Wellicht verdiend het aanbeveling om (nog) meer te kijken naar traditionele media die ook digitaal succesvol zijn zoals NYT, WP en Guardian. Tegelijk is er wetgeving nodig om de grote dataverzamelaars als Google, Facebook en anderen die grotendeels parasiteren op de content van derden, via wettelijke maatregelen (o.a. ook m.b.t. de privacy) te laten betalen voor de data-extractie en hen ook als media-bedrijven te beschouwen die belasting moeten betalen in de landen waar ze zaken doen. Ik begrijp wel dat Van Thillo zo efficiënt mogelijk wil werken nu inkomsten achterblijven. Maar de trend van bedrijfeconomische optimalisering is er al vele jaren: het betalen van idioot lage tarieven aan freelancers, de lage en achterblijvende salarissen van journalisten in vaste dienst, het populariseren van bijvoorbeeld de Volkskrant en daarmee het verlies aan kwaliteit, plus het doorzetten van journalistieke bijdragen bij zijn titels. De Volkskrant neemt zijn lezers graag serieus. Onderzoeken en panels genoeg. Nu de kwaliteit nog. Kwaliteit en inhoud loont. Zie De Groene, the Guardian, NYT en anderen.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.