Winst en omzet DPG Media gestegen in 2019
DPG Media sluit 2019 af met een gestegen omzet en winst. Dat blijkt uit de jaarcijfers die de uitgever bekend heeft gemaakt. DPG Media haalde vorig jaar een omzet van 1,6 miljard euro, een plus van vier procent ten opzichte van 2018. De netto-winst steeg met twee procent naar 129 miljoen euro.
Er was winstgroei in de drie landen (Nederland, België en Denemarken) waar de groep actief is. Maar volgens Christian Van Thillo, uitvoerend voorzitter, zit “de pijn hem echter in de advertentiemarkt”. Die laat namelijk sinds de coronacrisis, medio maart, een sterke daling laat zien. “De grote vraag is hoe zich komende periode het consumentenvertrouwen en daarmee het vertrouwen van adverteerders zullen ontwikkelen”.
Want hoewel de online bezoekcijfers in Nederland in deze periode een explosieve groei laten zien, zal de corona-crisis een impact hebben op de resultaten van de groep voor 2020. In het licht van de huidige crisis heeft DPG Media daarom beslist om de volledige groepswinst te reserveren.
DPG Media heeft inmiddels ook de overname van Sanoma Media Netherlands ook afgerond. Sinds gisteren is het officieel onderdeel van DPG Media. “Dankzij deze overname voegt DPG een breed portfolio van tijdschriften en digitale media toe aan haar Nederlandse activiteiten, met een omzet van 355 miljoen euro. De cijfers worden vanaf april geconsolideerd en dat is ook het startpunt van de integratie” aldus het persbericht van DPG Media .Meer bij DPG Media
Lees ook:
DPG Media laat Nu.nl en AD.nl naast elkaar bestaan
Recordbezoekcijfers voor online titels DPG Media (16 april 2020)
Corona doet ook bij NU.nl de servers roken (20 april 2020)
Praat mee
1 reactie
Bert van Hijfte, 21 april 2020, 14:23
’ “De grote vraag is hoe zich komende periode het consumentenvertrouwen en daarmee het vertrouwen van adverteerders zullen ontwikkelen”’
Want hoewel de online bezoekcijfers in Nederland in deze periode een explosieve groei laten zien, zal de corona-crisis een impact hebben op de resultaten van de groep voor 2020.’
Zeker. Maar de corona-crisis is van voorbijgaande aard, terwijl veranderend leesgedrag en digitalisering ook na 2020 een blijvende impact zullen hebben. Wellicht verdiend het aanbeveling om (nog) meer te kijken naar traditionele media die ook digitaal succesvol zijn zoals NYT, WP en Guardian. Tegelijk is er wetgeving nodig om de grote dataverzamelaars als Google, Facebook en anderen die grotendeels parasiteren op de content van derden, via wettelijke maatregelen (o.a. ook m.b.t. de privacy) te laten betalen voor de data-extractie en hen ook als media-bedrijven te beschouwen die belasting moeten betalen in de landen waar ze zaken doen. Ik begrijp wel dat Van Thillo zo efficiënt mogelijk wil werken nu inkomsten achterblijven. Maar de trend van bedrijfeconomische optimalisering is er al vele jaren: het betalen van idioot lage tarieven aan freelancers, de lage en achterblijvende salarissen van journalisten in vaste dienst, het populariseren van bijvoorbeeld de Volkskrant en daarmee het verlies aan kwaliteit, plus het doorzetten van journalistieke bijdragen bij zijn titels. De Volkskrant neemt zijn lezers graag serieus. Onderzoeken en panels genoeg. Nu de kwaliteit nog. Kwaliteit en inhoud loont. Zie De Groene, the Guardian, NYT en anderen.