Winnaar publiekspitch ‘Jouw idee op tv’ bekend

Het idee 'Blind in Business heeft de publiekspitch 'Jouw idee op tv' van NPO en Omroep MAX gewonnen. Dit werd afgelopen vrijdag bekend tijdens de finale in de MAX tv-studio op het Media Park in Hilversum. Het idee zal door professionele makers van Omroep MAX worden uitgewerkt tot een echt tv-format.
Het winnende idee komt van de 35-jarige Tjarda Struik uit Zeist. Het betreft een programma waarin ondernemende mensen met een visuele beperking centraal staan. Hoe geven zij vorm aan hun passie voor ondernemerschap terwijl ze blind of slechtziend zijn? Wat moeten zij daarbij overwinnen, maar ook: welke toegevoegde waarde hebben hun talenten en ambities voor de arbeidsmarkt?
De oproep van de publiekspitch werd al in 2020 gedaan. Door de coronapandemie moest de afronding een jaar worden uitgesteld. Maar er kwamen ruim 3500 inzendingen binnen. De NPO wilde met het initiatief de band tussen de publieke omroep en het publiek versterken door kijkers rechtstreeks bij de programmering te betrekken. Er ontstond direct kritiek op vanwege de voorwaarden. Inzenders en potentiële winnaars moesten vooraf akkoord gaan met het afstaan van rechten of (vergoedings)aanspraken en instemmen met kosteloze overdracht van alle intellectuele eigendomsrechten aan de NPO. De NPO meldde later dat er nog eens kritisch naar de spelregels wordt gekeken. “De indiener van het winnende idee zal ook meedelen in het succes en daar zullen passende afspraken over worden gemaakt”.
De winnares, zelf ondernemers en visueel beperkt, wordt bij de uitwerking van het tv-format betrokken. Daarnaast ontvangt zij een geldprijs van 2.500 euro, meldt de NPO.
Naast het winnende idee waren er twee inzendingen die volgens de jury een tweede kans verdienen: een programma over studenten die werken aan innovatieve projecten en een documentaire over onbenutte talenten van hoogbegaafde kinderen. Van beide ideeën, elk beloond met 1.250 euro, zal nader bekeken worden of deze tot een format uitgewerkt kunnen worden.
Lees ook:
Ruim 2.000 tv-ideeën binnen bij NPO en MAX (15 september 2020)
NPO kijkt nog eens kritisch naar spelregels voor ideeën van kijkers (28 augustus 2020)
Publiekspitch NPO voor tv-programma’s direct onderwerp van kritiek (27 augustus 2020)
Praat mee