e learning nvj

— maandag 1 november 2021, 09:22 | 0 reacties, praat mee

Winnaar publiekspitch ‘Jouw idee op tv’ bekend

NPO-voorzitter Shula Rijxman, winnaar Tjarda Struik en directeur Omroep MAX Jan Slagter - © Raymond van Olphen / NPO

Het idee 'Blind in Business heeft de publiekspitch 'Jouw idee op tv' van NPO en Omroep MAX gewonnen. Dit werd afgelopen vrijdag bekend tijdens de finale in de MAX tv-studio op het Media Park in Hilversum. Het idee zal door professionele makers van Omroep MAX worden uitgewerkt tot een echt tv-format.

Het winnende idee komt van de 35-jarige Tjarda Struik uit Zeist. Het betreft een programma waarin ondernemende mensen met een visuele beperking centraal staan. Hoe geven zij vorm aan hun passie voor ondernemerschap terwijl ze blind of slechtziend zijn? Wat moeten zij daarbij overwinnen, maar ook: welke toegevoegde waarde hebben hun talenten en ambities voor de arbeidsmarkt?

De oproep van de publiekspitch werd al in 2020 gedaan. Door de coronapandemie moest de afronding een jaar worden uitgesteld. Maar er kwamen ruim 3500 inzendingen binnen. De NPO wilde met het initiatief de band tussen de publieke omroep en het publiek versterken door kijkers rechtstreeks bij de programmering te betrekken. Er ontstond direct kritiek op vanwege de voorwaarden. Inzenders en potentiële winnaars moesten vooraf akkoord gaan met het afstaan van rechten of (vergoedings)aanspraken en instemmen met kosteloze overdracht van alle intellectuele eigendomsrechten aan de NPO. De NPO meldde later dat er nog eens kritisch naar de spelregels wordt gekeken. “De indiener van het winnende idee zal ook meedelen in het succes en daar zullen passende afspraken over worden gemaakt”.

De winnares, zelf ondernemers en visueel beperkt, wordt bij de uitwerking van het tv-format betrokken. Daarnaast ontvangt zij een geldprijs van 2.500 euro, meldt de NPO.

Naast het winnende idee waren er twee inzendingen die volgens de jury een tweede kans verdienen: een programma over studenten die werken aan innovatieve projecten en een documentaire over onbenutte talenten van hoogbegaafde kinderen. Van beide ideeën, elk beloond met 1.250 euro, zal nader bekeken worden of deze tot een format uitgewerkt kunnen worden.

Lees ook:
Ruim 2.000 tv-ideeën binnen bij NPO en MAX (15 september 2020)
NPO kijkt nog eens kritisch naar spelregels voor ideeën van kijkers (28 augustus 2020)
Publiekspitch NPO voor tv-programma’s direct onderwerp van kritiek (27 augustus 2020)

Bekijk meer van

Omroep MAX NPO

Praat mee

nvj e-learning  artikel

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Marjolein Slats, waarnemend hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Karin Bais

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.