Tegel Beeld en Geluid

— donderdag 30 juli 2020, 12:17 | 2 reacties, praat mee

Wie is Blendle-koper Cafeyn eigenlijk?

De Franse online kiosk Cafeyn neemt het Nederlandse Blendle over. Het bedrijf was binnen Nederland niet actief, en is daarmee relatief onbekend.

Hoe veel wordt betaald voor Blendle blijft op verzoek van Cafeyn geheim.

Vergeleken met Blendle is Cafeyn enkele maten groter: het heeft meer werknemers, meer omzet en meer actieve betalende gebruikers.

Blendle meldt dat het 80 duizend Blendle Premium-gebruikers heeft, waarvan een deel uit proefabonnementen bestaat. Cafeyn, dat in meer en grotere landen actief is, heeft 1,5 miljoen actieve gebruikers en biedt ruim 1600 kranten- en tijdschrifttitels aan. Blendle heeft daar een fractie van in het assortiment.

Lees ook: Blendle is van Cafeyn. De vraag blijft hetzelfde: wint het losse artikel of het merk?

Cafeyn doet twee dingen beter dan Blendle: het is al een echt internationaal bedrijf en het heeft overeenkomsten met mobiele providers. Die hebben Cafeyn opgenomen in het telefoonabonnement. Op die manier worden trouwe abonnees geworven in een groep die normaal geen abonnement op een krant of tijdschrift neemt.

Cafeyn, opgericht in 2006, omschrijft zichzelf als ‘nieuwsstreamingdienst’, met eenzelfde alles-in-een-strategie als partijen als Spotify en Netflix. De term kiosk zou daarmee te beperkend zijn. Klanten betalen een vast bedrag per maand (een tientje op het moment van schrijven, red.) en kunnen daarmee onbeperkt lezen.

De ontstaansgeschiedenis van Cafeyn lijkt op die van Blendle. Vier studenten begonnen het platform, waar een jonge Klöpping vanuit het niets begon samen met kompaan Marten Blankesteijn.

Cafeyn ging tot november vorig jaar door het leven als LeKiosk. In november werd de Franse naam aangepast om meer internationale markten aan te kunnen spreken, al meldt Le Figaro dat er jarenlang juridisch gesteggel is geweest met concurrent MonKiosque van uitgeverij Toutabo.

Het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie EUIPO oordeelde vorig jaar maart uiteindelijk dat Toutabo het kiosk-merk eerder had gedeponeerd dan LeKiosk en er daarnaast een risico op verwarring onder consumenten bestaat.

Terugtredend ‘eindbaas’ Alexander Klöpping meldt vandaag dat de Cafeyn-aanbod zo snel mogelijk beschikbaar komt voor Blendle-gebruikers. Het einddoel is echter één app voor het totale gecombineerde aanbod.

Cafeyn-topman Ari Assuied zegt steun te genieten van veel Franse uitgevers, die wantrouwend staan tegen activiteiten van Amerikaanse bedrijven als Apple en Google, die ook nieuwsdiensten hebben ontwikkeld, die inhoud van derden herverpakken.

Het lukt maar weinig titels om voldoende online abonnees te werven om een vuist te maken tegen techbedrijven, iets waar Cafeyn volgens Assuied een rol in kan spelen.

Ook Blendle wilde die rol spelen, maar had soms een moeizame verhouding met uitgevers. In 2017 vertrokken zowel NRC als Telegraaf, die vonden dat de kiosk te veel experimenteerde met hun inhoud en daarmee een uitgeversrol op zich nam. Klöpping was van mening dat experimenteren en aangaan van samenwerking met bijvoorbeeld telecombedrijven nodig is om jonge lezers te bereiken.

Een Nederlandse landingspagina voor Cafeyn is er nog niet. Op de meest voor de hand liggende locatie wordt op dit moment nog doorverwezen naar de Britse kiosk. App-recensies voor de Cafeyn-app zijn overwegend positief, ongeacht iOS of Android.

 

Bekijk meer van

Cafeyn Blendle

Praat mee

2 reacties

Flip Schultz, 30 juli 2020, 12:37

En, net als hier, doen bepaalde kranten in Frankrijk (zoals Le Monde) niet mee met het Cafeyn-aanbod.

Ruud Voest, 1 augustus 2020, 10:49

Wanneer wordt dat ballonnetje van dat zogenaamde “succesverhaal” van Blendle eens doorgeprikt? Die Klopping spreekt vaak met dedain over zogenaamde “oude” media, terwijl het juist die media is die nog altijd grotendeels de content van de Blendle abonnementjes voedt. Is gewoon een fiasco dat Blendle. Grote merken (kranten, uitgevers) doen niet mee want die kunnen het zelf wel met hun Premium producten. Er restte niet meer dan zijn aandelen voor een symbolische prijs te verkopen aan Cafeyn tegen de ruil om de verliezen/schulden over te nemen.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.