website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Aantal uitgevers niet blij met Vodafone-deal Blendle

Nick Kivits — Geplaatst op donderdag 10 augustus 2017, 13:34

ANP / Piroschka van de Wouw

ANP / Piroschka van de Wouw

Nieuws

Een deal die de digitale kiosk Blendle sloot met telecomaanbieder Vodafone is bij een aantal uitgevers in het verkeerde keelgat geschoten. Dat melden ze aan Villamedia.

Blendle biedt Vodafone-abonnees sinds december een half jaar lang gratis toegang tot Premium. Via die dienst krijgen gebruikers dagelijks een selectie van twintig artikelen die bij hun interesses passen. Normaal krijgen uitgevers betaald voor artikelen die via Premium gelezen worden. Maar voor artikelen die binnen de gratis abonnementen worden weggegeven krijgen ze niets.

In eerste instantie zou de deal alleen gelden voor nieuwe Vodafone-abonnees, stelt een van de boze uitgevers – die anoniem wil blijven om de banden met Blendle niet te beschadigen – tegenover Villamedia. Voor zo’n tijdelijke actie is begrip onder de uitgevers, omdat ze vinden dat Blendle abonnees moet kunnen werven. Maar nu blijkt dat álle Vodafone-klanten een half jaar gratis toegang krijgen tot Premium, verandert dat de zaak voor de ontevreden uitgevers.

Vodafone-abonnees hebben nog tot 30 november van dit jaar om hun half jaar gratis Premium te activeren, meldt de Vodafone-website. Na afloop van het eerste half jaar worden de gratis proefabonnementen automatisch omgezet in betaalde abonnementen.

Blendle-oprichter Alexander Klöpping reageert desgevraagd verbaasd op de ontevredenheid van het drietal uitgevers dat Villamedia gesproken heeft. “Een partnership sluiten met een grote telecom-operator is voor een individuele uitgever lastig”, mailt hij. “Door de krachten te bundelen hopen we het in de hoofden van jongeren te krijgen dat goede journalistiek geld waard is.”

Daarnaast is de samenwerking met Vodafone volgens Klöpping ook financieel een goede deal voor uitgevers. “We zien dat 20 procent van de Vodafone-gebruikers zeer actief is op Blendle en dat helpt bij de – maandelijks nog steeds stijgende – winstverdeling. Omdat de deal erg aantrekkelijk is melden veel Vodafone-klanten zich aan. En dat gaan uitgevers merken in hun cijfers als proefabonnementen worden omgezet in betaalde abonnementen.”

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.