Volmer: halveer reclame op publieke omroep in plaats van achtuur-barrière

Directeur Frank Volmer van de Ster vindt het reclamevrij maken van de publieke omroep tot 20:00 uur 's avonds een slecht plan. De beperkte ruimte voor reclame die daardoor over blijft, is alleen voor de grootste adverteerders betaalbaar. Dat voorspelde Volmer vorige week in zijn nieuwjaarstoespraak.
Het is kortom een kwestie van vraag en aanbod: overdag, wanneer het aantal kijkers laag is, is reclame bij de publieke omroep ook voor het midden- en kleinbedrijf te betalen. De nieuwe voornemens rond reclame bij de publieke omroepen prijzen deze groep uit de markt. Mediaminister Slob ziet liever een geheel reclamevrije publieke omroep, maar dat was voor veel partijen een brug te ver.
Volmer zegt in NRC dat hij liever een halvering van de reclamezendtijd (nu tien procent over de hele linie) ziet, in combinatie met een verbod op reclame rond kinderprogramma’s. Dat helpt ook de kijker, want na achten zullen die straks juist méér reclame zien.
De Ster verdiende vorig jaar 173 miljoen euro met reclame op de publieke omroep, ongeveer in lijn met voorspellingen. Met topevenementen als het EK Voetbal, de Olympische Spelen en het Eurovisie Songfestival in Nederland zal 2020 volgens de Ster nog betere cijfers opleveren.
Praat mee