— woensdag 11 september 2019, 13:23 | 0 reacties, praat mee

Visiebrief Slob: veel vragen over ‘verkapte bezuiniging’ van een reclamevrije publieke omroep

Minister Slob in de Tweede Kamer | ANP

De voorgestelde wijzigingen rond de publieke omroep in de visiebrief van minister Slob (Media) roepen bij veel partijen vragen op. De plannen om de publieke omroep reclamevrij te maken worden in principe toegejuicht, maar er zijn zorgen omdat onduidelijk is hoe het ontstane tekort wordt aangevuld. Laatste wijziging: 11 september 2019, 15:42

“Reclamevrij zonder geld erbij” is gewoon een nieuwe bezuiniging, aldus Kirsten van den Hul (PvdA). Ook Peter Kwint (SP) zegt dat de minister nog ‘geen fractie’ van het geld compenseert dat wegvalt, als de publieke omroep reclamevrij wordt. Lisa Westerveld (GroenLinks) ziet liever een eerste stap met enkel reclamevrij maken van kinderprogrammering, om te voorkomen dat de programmering door wegvallende Ster-inkomsten wordt geraakt.

Léonie Sazias (50 Plus) zegt dat reclame overal is, ook op platforms buiten de publieke omroep: “Voor welk probleem is reclamevrij maken nu een oplossing?” Onderzoeksjournalistiek, waarvoor de publieke omroep een aangescherpte taak krijgt, kost tijd en daarmee geld, zegt Sazias.

Volgens Van den Hul hoort ze van programmamakers - die gisteren in Den Haag demonstreerden - dat de wijzigingen wel degelijk de programmering zullen raken. Kwint zegt dat de instabiele inkomsten van de publieke omroep het gevolg zijn van jaren bezuinigingen, regeringsbeleid van opeenvolgende Rutte/VVD-kabinetten.

“Nog meer bezuinigen is een frontale aanval op de publieke omroep”, aldus Kwint. Hij ziet in de visiebrief dat vrijwel elke regeringspartij zijn zin krijgt: de VVD kan via een reclamevrije publieke omroep opnieuw bezuinigingen opleggen en het CDA krijgt met een verbouwde NPO 3 aandacht voor de regio.

Opvangen van tekorten
Van den Hul vindt de minister in de visiebrief vaag over het opvangen van de tekorten die zullen ontstaan bij het gevolg van het reclamevrij maken van de publieke omroep. “De lucht is uit het bestel”, vindt ze.

Thierry Aartsen (VVD) vindt dat aangekondigde bezuinigingen in een concessieperiode erbij horen. “Dat was te voorzien”, aldus Aartsen. Hij stelt dat een organisatie op constante dalingen moet en kan reageren. Martin Bosma (PVV) vindt dat de overheid nog veel te ruimhartig is en zou liever iets totaal anders doen met de 800 miljoen die richting de publieke omroep vloeit.

Hij noemt de publieke omroep een Titanic, die bovendien keer op keer de hoofdprijs wint. “De Postcodekanjer valt steeds op het Media Park”, aldus Bosma. Voorzitter Ockje Tellegen gaf Bosma al vroeg een tik op de vingers, vanwege scherpe uitspraken over NPO-voorzitter Shula Rijxman. “Zij is niet hier om zich te verweren”, aldus Tellegen.

Bosma blijft erbij dat de regeringspartijen de NPO met miljoenen ‘pamperen’.

Aartsen zegt dat de publieke omroep moet anticiperen op het veranderende kijkgedrag, waarbij lineair kijken naar zelfgekozen tijdstippen verschuift en jongeren op andere platforms zoals YouTube actief zijn. De publieke omroep moet ‘content first’ gaan denken, vindt Aartsen - waarbij de inhoud bepaalt op welk platform wordt ingezet. Daar moet de NPO dan meer vrijheid krijgen, want het is “te zot voor woorden” dat de publieke omroep daar niet actief is.

Westerveld (GroenLinks) vroeg Aartsen daarop of hij denkt dat er nog een publieke omroep bestaat over tien tot vijftien jaar. Aartsen zegt dat hij daar volledige van overtuigd is.

Geen onverdeelde steun voor plannen NPO 3
De ombouw van NPO 3 tot een regiozender kan niet op onverdeelde steun rekenen. De Raad voor Cultuur gaf daar recent ook een negatief advies over. “Het aantal dagelijkse lineaire kijkers naar de dertien regionale omroepen in ons land blijft beperkt tot enkele tienduizenden mensen. Over 2018 ging het landelijk om 24.000 kijkers op elk moment gemiddeld per dag”, constateerde de Raad onlangs.

Sazias (50 Plus) noemt de regiozender ‘een grabbelton’ voor programma’s en vraagt de minister waar die omvorming eigenlijk op gebouwd is.  Aartsen vindt dat het plan “prachtige kansen” biedt voor regionale zenders. Stieneke van der Graaf (ChristenUnie) heeft waardering voor het plan.

De ChristenUnie is verder blij dat in de visie het omroepbestel met unieke levensbeschouwelijke elementen blijft bestaan. Ondanks afnemende ledenaantallen is het volgens Van der Graaf van belang dat ledenaantallen een criterium blijven. Slob beoogt die ledeneisen aan te passen als in 2020 de concessieperiode afloopt, om nieuwkomers als WNL en PowNed binnenboord te kunnen houden.

Selçuk Öztürk (DENK) hekelt het gebrek aan diversiteit en dat partijen als WNL en PowNed het vervreemden van groepen in de samenleving tot verdienmodel hebben gemaakt. Öztürk ziet ook te weinig diversiteit bij studiogasten.

Harry van der Molen (CDA) stelt dat het weghalen van de reclame-inkomsten ook een commerciële prikkel wegneemt. De overheid zou dan ook minder moeten denken in termen van kijkcijfers en marktaandeel, want de laatste jaren is de publieke omroep volgen Van der Molen “toch een beetje als commerciële omroep gebruikt”.

Zie verder
- Tweede Kamer bespreekt Slobs Visiebrief mediabeleid

Bekijk meer van

RPO NPO Arie Slob

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.