word studentlid

— dinsdag 3 november 2015, 11:26 | 1 reactie, praat mee

Van Gruijthuijsen herhaalt oproep tot minder chagrijn

Van Gruijthuijsen herhaalt oproep tot minder chagrijn
TRIK

Erik van Gruijthuijsen, directeur journalistiek bij uitgeverij De Persgroep, vindt dat regionale kranten veel te somber berichten. Deze kranten, met geschat bereik van 4,5 miljoen mensen, zouden volgens hem veel meer een positieve insteek moeten nemen - de 'volheid van het leven' pakken. Laatste wijziging: 3 november 2015, 11:29

Regionale journalisten moeten volgens Van Gruijthuijsen meer durven participeren in stad en buurt, dan enkel te recenseren. Deze filosofie zal hij uiteenzetten tijdens een lezing op 24 november, als vaktijdschrift Mediafact hun Nationale Uitgeefdag in Utrecht organiseert.

Volgens Van Gruijthuijsen, die sinds april de journalistieke koers aangeeft bij onder meer het AD en hun zeven regio-titels én zeven andere regionale kranten, vind dat journalisten ook moeten schrijven “over de vele dingen die goed gaan en spreken met de mensen die ‘het’ allemaal doen, en niet alleen met het establishment. Wie zijn die helden, de gewone mensen in bijvoorbeeld het onderwijs en de gezondheidszorg? De krant is nog te humeurig, afstandelijk en chagrijnig.”

In het interview dat Villamedia afgelopen augustus met Van Gruijthuijsen hield, stond die ergernis ook centraal. “We schreven het liefst over problemen. Iedereen kent de kritiek op onze beroepsgroep: journalisten zijn zure zeikerds. Dat straalden de kranten ook uit.”

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

1 reactie

Spinhof, 4 november 2015, 14:20

Waarom zegt deze zogenoemde ‘directeur journalistiek’ niet: journalisten doe uw werk? Dat is al lastig zat. Behoor ik tot de door hem verdoemde kampers van zure zeikers?

Afgelopen donderdag (29 oktober 2015) mocht in in een van zijn dure kranten De Gelderlander een interview lezen met de voorzitter van de VNU, Constant Kusters met als kop: ‘ik houd meer van mijn eigen volk’.

Is dat wat Gruijthuijsen beoogt met zijn oproep positief te berichten?

Dit volkomen kritiekloze interview waarin we mogen lezen dat de kinderen van Kusters zeggen: Hé papa, je bent op tv’, ontlokte mij tot de volgende ingezonden brief die op 3 november in de krant geplaatst is.

>‘Ik hou meer van mijn eigen volk’. Onder die kop plaatste u in de krant van donderdag 29 oktober een human interest interview met de voorzitter van de Volks-Unie. Wat deze man onder ‘mijn eigen volk’ verstaat, komt in het hele interview niet ter sprake. We moeten zelf veronderstellen wat dit volk zou moeten zijn.

Waarom de huisvader in de Arnhemse volkswijk Geitenkamp ‘Belgen en Belgen’ een ‘echte’ buur noemt, is niet verder doorgevraagd. Gevraagd over buitenlanders, komt Kusters weg met deze nietszeggende zin. Zo lezen we in het gesprek in de krant.

Een volslagen kritiekloos interview. De interviewer, Harm Graat, kan je het misschien niet eens kwalijk nemen, wel de chef die hem erop afstuurt en die dit kritiekloze stuk plaatst. Is het interessant te weten dat ’s mans’ kinderen zeggen: ‘Hé papa, je bent op tv’? De voorzitter van de V-U werd ook geïnterviewd in het programma Pauw door Jeroen Pauw, maar dan wel wat kritischer dan in uw krant.

Stuur uw redacteuren op pad om onderzoek te doen naar de gangen van de V-U en zijn voorzitter. Pluis uit wat hij en zijn partij voorstaan en wat ze voor acties ze ondernemen. Maar zomaar deze man in een causerie zijn gevoel laten spuien is een ernstige tekortkoming aan wat uw journalistieke taak zou moeten zijn: onthullend, diepgang en zoekend naar de waarheid, waar natuurlijk altijd weer een andere waarheid schuil gaat en daar achter weer. Dat is de taak in mijn ogen van uw krant.

Een paar weken geleden zei uw hoofdredacteur, Peter Jansen, wat hooghartig in deze krant dat de krant geen financiële steun nodig heeft van de provincie (media-pot van de provincie), omdat de krant zelf voldoende middelen heeft om journalistiek te bedrijven.

Welnu met genoemd interview bewijst uw krant het tegendeel van wat u zou moeten doen: onthullen, tegels lichten en steeds dieper gaan. Voor de lichte kost hoef ik geen dure krant te lezen, die vind ik voldoende en gratis op internet.<

 

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.