website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

60 journalisten weg bij de Persgroep

Dolf Rogmans — Geplaatst in dagblad op Friday 22 December 2017, 08:55

Nieuws Bij de dagbladen van de Persgroep verdwijnen volgend jaar 60 journalistieke banen. De reductie treft de redactie van het AD, al eerder bekend geworden, de regionale dagbladen en de Volkskrant. Het Parool heeft in 2015 ingeleverd en blijft buiten de operatie. Onduidelijk is nog wat het effect bij Trouw is. Het banenverlies wordt opgevangen door efficiënter te werken. Tegelijk investeert de Persgroep fors in de online activiteiten, met name de online video.

Dat blijkt uit een toelichting van Erik van Gruijthuijsen, journalistiek directeur bij de Persgroep, Volkskrant-hoofdredacteur Philippe Remarque en Parool-hoofdredacteur Ronald Ockhuysen.

De freelance budgetten bij de Persgroep blijven ongeveer gelijk. Bij het AD en regionale dagbladen krimpt het wat omdat er minder aan regionale sportverslaggeving wordt uitgegeven. Bij de Volkskrant gaat het budget weer iets omhoog omdat nieuwe digitale producten worden gelanceerd. De tarieven voor freelancers blijven volgend jaar gelijk.

Volgens Van Gruijthuijsen komt de focus bij de regionale dagbladen en het AD steeds meer op online te liggen. ‘Daar zijn we ook steeds succesvoller, ook financieel. En dus gaan we daar komend jaar zwaar op inzetten. Elke editie krijgt een videobudget en we gaan ook met partners online video aanbieden. Onder meer met Ziggo Sport, Chantal, Vice en Discovery. Die partijen zien dat ze via ons hun bereik enorm kunnen vergroten.’

Onderdeel van het plan is dat de krantenredacties efficiënter moeten gaan werken bij het maken van de papieren krant. Van Gruijthuijsen: ‘We gaan de opmaak versimpelen. Minder unieke pagina’s en meer sjablonen. Op die manier houden we de regionale verslaggeving buiten schot.’

Bij de Volkskrant krimpt de redactionele bezetting volgend jaar van 182 naar 177 voltijd journalisten, laat Remarque weten. Door vrijwillige vertrek en natuurlijk verloop is dat al gerealiseerd waardoor per saldo de krant nu nieuwe mensen aanneemt.

Remarque: ‘De begroting is in omvang vrijwel identiek aan die van vorig jaar, maar de loonkosten stijgen terwijl we een beetje op de rem moesten gaan staan met het kostenniveau. De Persgroep houdt de financiën gezond. Dat leidt hier tot een ingreep, maar het werkt gelukkig ook in ons voordeel, in de vorm van miljoeneninvesteringen in digitale ontwikkeling’.

Verder gaan AD en de Volkskrant onderzoeken of er verhalen van de Volkskrant in het AD kunnen. Remarque: ‘Ja, we gaan met AD praten of sommige van onze artikelen ook geschikt zouden kunnen zijn voor hen. Veel van onze artikelen staan nu al in De Morgen, incidenteel ook in andere Vlaamse publicaties van de Persgroep.  Met het Nederlands Dagblad hebben we een vast contract, die brengen elke dag een stuk of wat artikelen van de Volkskrant. Het zijn goede artikelen, dus is het mooi als die door nog meer mensen worden gelezen. We moeten wel zorgvuldig kijken hoe we het precies doen en met wie we delen, zodat we niet onze eigen concurrent worden’.

De NVJ is ongerust over de banenreductie bij de Persgroep. In een brief aan algemeen directeur Erik Roddenhof verbaast de beroepsorganisatie zich er over dat ze niet is geïnformeerd zoals de cao voorschrijft. In een brief aan de leden adviseert de NVJ hen voorlopig geen individuele vertrekregeling te accepteren. De NVJ wil een sociaal plan met de Persgroep opstellen.

1 reactie

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

  1. 1. Jan Everhard, 28 December 2017, 15:34

    Versimpelde opmaak van de kranten, gebruik van sjablonen voor de pagina’s ....... uitruil van artikelen ...... wie bepaald er straks het specifieke karakter van de verschillende titels van de Persgroep? Moeten nieuw aangenomen journalisten onderschrijven dat hun artikelen in principe in alle titels geplaatst gaan/mogen worden? Komt er een eindredactie die alle producties zal gaan aanpassen voor de verschillende titels zodat een ‘te moeilijk’ artikel makkelijk in het format van het AD zal passen. Moeten alle freelancers nieuwe Algemene Voorwaarden ondertekenen waarin staat dat ze een keer betaald zullen worden voor hun productie die daarna via het syndication-model in alle titels van de Persgroep geplaatst kunnen worden? Het lijkt er op dat De directie van de Persgroep een ander idee over efficiëntie heeft en dat idee in tegenspraak is met het idee dat een redactie / redactieraad onafhankelijk en zelfstandig besluit over het redactionele beleid van hun krant.