data als kans

— zaterdag 13 januari 2018, 14:54 | 0 reacties, praat mee

Toegang tot artikelen betalen met data

Niets op internet is écht gratis. Betalen we niet in keiharde euro’s voor een dienst, dan betalen we wel met onze data. Niet de website, maar de gebruiker is in zo'n geval het product. Internetreuzen als Google en Facebook harken zoveel mogelijk gegevens van ons bij elkaar om gericht advertenties te verkopen. En dat werkt: de twee kolossen hebben samen inmiddels 20 procent van de wereldwijde advertentiemarkt in handen. Laatste wijziging: 9 mei 2018, 14:57

Ook de klassiekere mediabedrijven zien inmiddels in wat een goudmijn gebruikersdata kan zijn. Maar tegelijkertijd vinden internetters het steeds belangrijker de controle over die data te houden, blijkt uit onderzoek van Pew Research. Trendwatchers verwachten daarom een tegenbeweging. Zo vertelde futurist Marcel Bullinga me een paar jaar geleden (toen ik probeerde Google uit mijn leven te verbannen): “In de toekomst gaan we onze privacy inzetten als betaalmiddel. Zo bepaal je zelf wie wat van jou weet.”

Privacy inzetten als betaalmiddel is precies wat de Nederlandse startup The Playwall wil faciliteren. Het jonge bedrijf belooft media een interactieve betaalvorm, die online lezers de keuze biedt voor content te betalen óf een klein spelletje te spelen. Met het spel – een quiz – geven lezers wat van hun data weg, in ruil voor toegang. Media kunnen die data vervolgens gebruiken om gerichte advertenties te verkopen.

Of de markt daar nu al klaar voor is betwijfel ik (er zal eerst iets gedaan moeten worden om de macht van Google en Facebook in te dammen, en zoals ik vier weken geleden al schreef zijn betaalmuren op sterven na dood), maar initiatieven als The Playwall bieden wel potentie. Ik zou zeggen: dit is er een om in de gaten te houden.

Bekijk meer van

The Playwall De tech-trend

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.