— woensdag 12 september 2018, 10:59 | 0 reacties, praat mee

Instagram-journalistiek

Beeld: Truus van Gog

Toen ik eind 2017 met NOS op 3-adjunct Melvin Captein praatte over zijn online lessen, was ik vooral onder de indruk van wat de NOS deed op Instagram. Het fotoplatform is al jaren groeiende en telt momenteel ruim 1 miljard actieve gebruikers wereldwijd. En hoewel Instagram vooral bedoeld is om 'je leven te delen', kan het ook een prima platform zijn om journalistieke verhalen te vertellen.

Dat liet de NOS in 2016 al zien. Verslaggever Mustafa Marghadi plaatste op het account inmolenbeek korte video’s waarin hij inwoners van Molenbeek – de Belgische plaats waar een aantal mannen die in november 2015 in Parijs aanslagen pleegden vandaan kwamen – liet vertellen over hun dorp. Die video’s vormden samen een reportage die door de Vereniging Online Journalisten Nederland (VOJN) werd beloond met een prijs voor beste online storytelling.

Maar de Molenbeek-reportage is niet het enige wat de NOS op Instagram doet. De omroep plaatst er sinds 2015 hyperkorte items, die bedoeld zijn om jongeren van 13 tot 18 jaar bij te praten. Die pilot – NOS Kort – won in juni nog een Beste Socials Award [https://www.villamedia.nl/artikel/nos-wint-prijs-met-instagram-account]. Sinds begin deze week is die pilot volwassen. Onder de nieuwe naam NOS Stories blijft de omroep korte video’s plaatsen op Instagram [https://www.instagram.com/nosstories/?hl=en], en zet deze ook door naar Snapchat en YouTube.

De NOS is niet de enige die zich op Instagram-journalistiek richt. Zo plaats The Guardian wekelijks het item ‘Fake or News’ op Instagram Stories, een in 2016 door Instagram opgerichte tak waar berichten maximaal 24 uur online blijven staan. De video’s duren één minuut en worden zo’n 50.000 keer bekeken. Ze zijn bedoeld om volgers nepnieuws te leren herkennen. De krant zet Stories daarnaast ook in om uitleg te geven over de Ramadan en om verhalen van vluchtelingen te delen.

Instagram en Instagram Stories zijn vooral goede middelen om kórte verhalen te vertellen, vindt Mark Frankel van BBC News. Zijn zender zet Instagram al drie jaar in om jong publiek te bereiken. In eerste instantie alleen met video’s die in vijftien seconden een nieuwsitem brengen (#BBCshorts), maar sinds 2016 ook met Instagram Stories. Zo liet de omroep Amerikaanse moslims rondom de verkiezingen in de Verenigde Staten vertellen wat het Amerika dat Donald Trump voor ogen had voor hen zou beteken. De lengte van een video is belangrijk, volgens Frankel. Maar nog belangrijker is dat een Instagram Story de aandacht weet te grijpen. “Als er bij een onderwerp geen sterk visueel verhaal verteld kan worden, kun je het beter niet brengen.” Wat dat betreft is het net televisie…

Bekijk meer van

De tech-trend

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.