website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

De podcast-presentator doet ook de reclames

Nick Kivits — Geplaatst op woensdag 27 februari 2019, 15:19

Foto: Truus van Gog

Foto: Truus van Gog

Nieuws Podcasts schieten sinds een paar jaar als paddenstoelen uit de grond. En dat gaat in moordend tempo. Waar Apple in juni 2018 nog bekendmaakte 550.000 podcasts aan te bieden, is hun aantal volgens Podcast Insights sindsdien opgelopen tot 660.000.

Met die podcasts wordt ook nog eens gierend geld verdiend. In 2017 alleen al 350 miljoen euro. En in 2020 halen podcasts naar verwachting van PwC wereldwijd meer dan 1 miljard euro op. Puur en alleen met de verkoop van advertenties. Reden genoeg voor Spotify om honderdduizenden euro’s neer te tellen om de podcastbedrijven Gimlet en Anchor in te lijven.

De advertentieverkoop wordt flink gestuwd door dynamische advertenties: met de juiste tools kunnen makers reclames in podcasts automatisch vervangen (ik schreef daar in augustus al over). Maar minstens zo belangrijk is degene die de advertentie voorleest. Bij zogenoemde ‘host-read advertenties’ is het niet een wervende radiostem die de luisteraar een product of dienst verkoopt, maar de presentator zelf. Als een goede vriend die zegt dat je toch écht koffie zus of zo moet proeven.

Die vertrouwde stem doet wonderen, zeker bij een intiem medium als de podcast. En omdat de presentator de advertentie tussen de bedrijven door opleest, voelt hij niet als hinderlijke onderbreking van het programma. Dat dat werkt blijkt ook uit onderzoek van Nielsen: mensen die een host-read reclame van een frisdrankmerk te horen kregen, denken dat de kans groot is dat ze de geplugde frisdrankmaak gaan kopen. En omdat bijna de helft van alle luisteraars aangeeft hele podcasts te luisteren is de kans dat ze een advertentie horen ook nog eens groter.

Host-read advertenties zijn overigens niet nieuw. Volgens de IAB Podcast Revenue Study werd in 2015 en 2016 al meer dan de helft van de advertenties in podcasts voorgedragen door een presentator. Wat Nederlandse podcasts betreft hoeft dat niet eens te leiden tot problemen met het Commissariaat van de Media. Want hoewel reclame op radio en televisie volgens de Mediawet als zodanig herkenbaar moeten zijn, vallen podcasts volgens een woordvoerder juridisch gezien buiten die wet.

Niet gek dus dat er ook genoeg Nederlandse podcasts zijn die host-read advertenties uitproberen. En ook het op 1 februari gelanceerde online radio KINK (voorheen in de ether bekend als Kink FM) ziet dergelijke reclames wel zitten, zegt dj Michiel Veenstra tegen NRC. “Host-reads zijn prettiger voor de luisteraar: onze presentatoren moeten even dicht bij de luisteraar staan als podcastmakers.”

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.