— woensdag 27 februari 2019, 15:19 | 0 reacties, praat mee

De podcast-presentator doet ook de reclames

Foto: Truus van Gog

Podcasts schieten sinds een paar jaar als paddenstoelen uit de grond. En dat gaat in moordend tempo. Waar Apple in juni 2018 nog bekendmaakte 550.000 podcasts aan te bieden, is hun aantal volgens Podcast Insights sindsdien opgelopen tot 660.000.

Met die podcasts wordt ook nog eens gierend geld verdiend. In 2017 alleen al 350 miljoen euro. En in 2020 halen podcasts naar verwachting van PwC wereldwijd meer dan 1 miljard euro op. Puur en alleen met de verkoop van advertenties. Reden genoeg voor Spotify om honderdduizenden euro’s neer te tellen om de podcastbedrijven Gimlet en Anchor in te lijven.

De advertentieverkoop wordt flink gestuwd door dynamische advertenties: met de juiste tools kunnen makers reclames in podcasts automatisch vervangen (ik schreef daar in augustus al over). Maar minstens zo belangrijk is degene die de advertentie voorleest. Bij zogenoemde ‘host-read advertenties’ is het niet een wervende radiostem die de luisteraar een product of dienst verkoopt, maar de presentator zelf. Als een goede vriend die zegt dat je toch écht koffie zus of zo moet proeven.

Die vertrouwde stem doet wonderen, zeker bij een intiem medium als de podcast. En omdat de presentator de advertentie tussen de bedrijven door opleest, voelt hij niet als hinderlijke onderbreking van het programma. Dat dat werkt blijkt ook uit onderzoek van Nielsen: mensen die een host-read reclame van een frisdrankmerk te horen kregen, denken dat de kans groot is dat ze de geplugde frisdrankmaak gaan kopen. En omdat bijna de helft van alle luisteraars aangeeft hele podcasts te luisteren is de kans dat ze een advertentie horen ook nog eens groter.

Host-read advertenties zijn overigens niet nieuw. Volgens de IAB Podcast Revenue Study werd in 2015 en 2016 al meer dan de helft van de advertenties in podcasts voorgedragen door een presentator. Wat Nederlandse podcasts betreft hoeft dat niet eens te leiden tot problemen met het Commissariaat van de Media. Want hoewel reclame op radio en televisie volgens de Mediawet als zodanig herkenbaar moeten zijn, vallen podcasts volgens een woordvoerder juridisch gezien buiten die wet.

Niet gek dus dat er ook genoeg Nederlandse podcasts zijn die host-read advertenties uitproberen. En ook het op 1 februari gelanceerde online radio KINK (voorheen in de ether bekend als Kink FM) ziet dergelijke reclames wel zitten, zegt dj Michiel Veenstra tegen NRC. “Host-reads zijn prettiger voor de luisteraar: onze presentatoren moeten even dicht bij de luisteraar staan als podcastmakers.”

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.