mgm nvj maart

— vrijdag 24 november 2017, 16:38 | 1 reactie, praat mee

Wat bedoelt John de Mol met zijn kritiek?

John de Mol ergert zich groen en geel aan het (ontbreken van) mediabeleid bij Rutte III. De premier, waarvan hij het mobiele nummer heeft, luistert wel naar zijn vragen, maar geeft nietszeggende antwoorden zoals alleen Rutte dat kan, vertrouwde hij donderdag Twan Huys toe. Maar hoe duidelijk is De Mol zelf? Zijn kritiek roept meer vragen op dan dat het antwoorden geeft. Denkt De Mol serieus dat de Nederlandse regering hem kan helpen in de concurrentiestrijd met Facebook en Google? Of wil hij dat Rutte in Europa voor hem de boer op gaat? Een poging het verhaal van De Mol te duiden.

Bekijk meer van

Talpa Network John de Mol

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

1 reactie

Platootje, 28 november 2017, 10:37

Buiten kijf: John de Mol is de beste en meest creatieve media-ondernemer in onze tv-historie, te groot voor Nederland.
Echter, in de tevredenheid om de grote De Mol aan tafel te hebben en de angst om hem dan voor het hoofd te stoten, stelde Twan Huys hem bij Nieuwsuur afgelopen week niet de meest basale journalistieke vraag: wat bedoelt u, mijnheer De Mol?
De goede man bazelde maar wat over verkeerd mediabeleid en de luisteraar begreep er niets van. Waarbij evenmin duidelijk werd wat de overname door De Mol van het bedrijfje van een vriendje voor betekenis had voor de kijkers.

Meer samenwerken in reclameverkoop en data-exploitatie over titels en media heen lijkt een voor de hand liggende wens van De Mol. Maar zeg dat dan ook en specificeer wat je wenst. Alleen zeggen hoe het niet moet, wekt weinig vertrouwen, zoals in bovenstaand artikel van rogmans duidelijk wordt gemaakt.

Het medialandschap ziet er curieus uit en er is weinig zicht op verbetering sinds de mislukking van De Mol om met Sanoma wat te beginnen. Zo voert De Telegraaf campagne om te voorkomen dat de NPO er geld bij krijgt; dus in het voordeel van grootaandeelhouder De Mol maar in het nadeel van directe zuster WNL.

(Overigens lijkt het me een slimmer idee om niet te korten op de NPO maar de gemaakte content open source beschikbaar te stellen voor iedere uitgever in Nederland; ook voor de zenders van De Mol.)

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.