website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

John de Mol wordt weggejaagd bij TMG

Dolf Rogmans — Geplaatst in belang op Wednesday 14 December 2016, 18:24

Nieuws

De Telegraaf Media Groep (TMG) komt, als het doorgaat, niet louter in handen van het Vlaamse Mediahuis. Belangrijke tweede partij is VP Exploitatie, dat nu al een belang van 41,3 procent in TMG heeft. Achter VP Exploitatie gaat de familie Van Puijenbroek schuil die al decennia lang grootaandeelhouder van TMG is. De hele operatie lijkt er dan ook op gericht om afscheid te nemen van de aandeelhouders Frank Botman (Dasym)  en John de Mol en in een moeite door van de huidige strategie waarbij TMG wordt uitgekleed en alle hoop is gevestigd op de digitale strategie.

Een en ander valt tussen de regels door te lezen in de persberichten die woensdagmiddag zijn verstuurd door TMG aan de ene kant en door Mediahuis en VP Exploitatie samen.

TMG meldt heel sec dat een ongevraagd niet-bindend voorwaardelijk voorstel is ontvangen van Mediahuis en VP Exploitatie voor de verwerving van alle uitgegeven en uitstaande certificaten van TMG voor een indicatieve prijs van EUR 5,25 (cum dividend) in contanten per TMG-certificaat.

Verder meldt TMG dat het bod wordt bekeken en dat de bieders inmiddels de nodige informatie is verschaft over het bedrijf om een goed bod uit te brengen.

Mediahuis en VP Exploitatie hebben een veel uitgebreider en zeer politiek geformuleerd persbericht uitgebracht.

Daarin bevestigen ze het voorstel om ‘krachten te bundelen’ met TMG met als doel om een leidend multimediabedrijf te vormen dat onder meer duurzaam succesvol blijft, journalistiek titels heeft met eigen redacties en een waarborg vormt voor de iconische titel De Telegraaf binnen een breed aanbod van mediamerken. Verder wordt gemeld dat familiaal eigenaarschap garant staat voor lange termijn onafhankelijke journalistiek.

Vervolgens wordt nogmaals benadrukt dat de Telegraaf binnen het bedrijf zijn eigen sterke koers kan varen, net zoals de andere titels dat succesvol doen binnen de Mediahuis-groep.

Mediahuis en VP Exploitatie melden dat ze TMG in augustus 2016 hebben benaderd met een uitgewerkt voorstel. Gert Ysebaert, CEO van Mediahuis: ‘Wij geloven zeer in de kracht van eigentijdse nieuwsmerken, in welke vorm dan ook, met journalistieke content gemaakt door eigen redacties. Onze winstgevendheid faciliteert de forse investeringen die nodig zijn om een succesvolle multimediastrategie te implementeren.’

Guus van Puijenbroek, directeur van VP Exploitatie: ‘Als betrokken aandeelhouder ondersteunen wij al decennialang de onderneming, het management en de redacties van TMG bij het waarborgen van een iconisch Nederlands merk als De Telegraaf, met onafhankelijke en hoogwaardige content. Wij zijn ervan overtuigd dat de verdere toekomst van TMG het beste is verzekerd in een partnerschap met Mediahuis.’
 
Bij het slagen van de operatie wordt VP Exploitatie aandeelhouder van het Nederlands-Belgische Mediahuis.

Verder wordt gemeld dat Mediahuis en VP Exploitatie het voorstel besproken hebben met enkele aandeelhouders die hun steun voor het voorstel hebben uitgesproken. Daarbij kan worden gedoeld op Cantor Holding uit Maarssen, waar Max Paarlberg een belang in heeft. Die is al tijden ontevreden over de huidige strategie van TMG en verwijt de directie vooral aan de belangen van Dasym te denken, het beleggingsverhikel van Frank Botman.

Ook had hij kritiek op de radio-deal tussen TMG en John de Mol.

Als Paarlberg en een paar andere kleine aandeelhouders hun aandelen willen verkopen, hebben Mediahuis en VP Exploitatie al snel meer dan 50 procent van de aandelen in handen. En dan is het bod daarmee ook al snel succesvol.

Dat het de partijen serieus is, mag ook blijken uit de mededeling dat Guus van Puijenbroek sinds het eerste gezamenlijke voorstel van Mediahuis en VP Exploitatie niet meer heeft deelgenomen aan de beraadslagingen van de Raad van Commissarissen van TMG om daarmee belangenverstrengeling te voorkomen.

Het persbericht van de nieuwe eigenaren lijkt daarmee geschreven om de redacties van De Telegraaf en de regionale kranten van TMG gunstig te stemmen. Die redacties worden op dit moment door TMG gedwongen om te integreren. Beide redacties hebben daar geen zin in.

Bovendien hebben ze geen vertrouwen in de digitale plannen van de huidige directie van TMG. Dat werd onlangs nog in een motie vastgelegd door de redactie van De Telegraaf.

De beoogde eigenaren schrijven dat ze juist geloven in zelfstandige redacties. Gert Ysebaert zei vorige week tijdens een bijeenkomst in Amsterdam nog dat Mediahuis daarbij een belangrijke rol toekent aan de hoofdredacties. Die moeten het dna van het merk bewaken.

De huidige raad van bestuur van TMG wil juist alle macht naar de directie toehalen en de redacties inzetten als leveranciers van content waarvan de directie dan bekijkt op welk platform dat het beste tot zijn recht komt.

Ook de timing van het nieuws lijkt bewust gekozen, ook al lijkt het er op dat er gelekt is. Deze maand nog wil de raad van bestuur van TMG een adviesaanvraag bij de Ondernemingsraad indienen om de redacties van De Telegraaf en de regionale kranten te integreren. Precies wat de nieuwe eigenaren niet willen.

Nu het nieuws op straat ligt dat TMG mogelijk wordt overgenomen, maakt zo’n adviesaanvraag geen enkele kans meer. Het valt dan ook niet te verwachten dat de huidige TMG-topman Van der Snoek aanblijft als de verkoop doorgaat. Hij is de belichaming van de strategie die door redacties juist wordt gevreesd.

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Smart octo banner