TMG en NRC mogen onder één dak

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft maandag groen licht gegeven voor de overname van de Telegraaf Media Groep (TMG) door Mediahuis. De toezichthouder voorziet geen problemen op het gebied van concurrentie als straks drie landelijke dagbladen onder de vlag van Mediahuis vallen. Het bedrijf is sinds 2015 ook eigenaar van NRC Handelsblad en nrc.next.
‘De dagbladen De Telegraaf en NRC Handelsblad/nrc.next hebben elk hun eigen publiek. Lezers stappen vrijwel niet over tussen deze landelijke kranten’, stelt ACM in een persbericht. ‘Ook de regionale kranten van beide partijen zijn geen concurrenten van elkaar of concurrenten van landelijke dagbladen. De krantenlezer houdt dezelfde keuzemogelijkheden na deze overname.’ Volgens Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van de ACM, zal de overname dan ook geen gevolgen hebben voor de dagbladen. ‘De kranten blijven bestaan.’
Hiermee is de overname nog altijd niet officieel afgerond. Mediahuis is al maanden verwikkeld in een overnamestrijd met John de Mol. Die verhoogde in maart nog zijn bod op het mediabedrijf naar 6,50 euro per aandeel, tegen 6 euro van Mediahuis. De kans dat De Mol alsnog de nieuwe eigenaar wordt van het mediabedrijf is echter klein: Mediahuis en VP Exploitatie van de familie Van Puijenbroek - al decennialang grootaandeelhouder van TMG - hebben samen bijna zestig procent van de aandelen in handen.
Praat mee