Staking bij online uitgeverij G/O Media
In de Verenigde Staten wordt gestaakt bij G/O Media, uitgever van specialistische online titels als Gizmodo, Jalopnik, Jezebel, Kotaku, Lifehacker en satrische uitgave The Onion. Werknemers die lid zijn van de GMG Union willen betere betaling voor vaste en freelance-krachten en thuiswerkrechten.
De vakbond zegt gedurende februari vijf onderhandelingsronden te hebben gehad met G/O Media-vertegenwoordigers. “Bij elke gelegenheid hebben adviseurs van het bedrijf thema’s omzeild en onderhandelingen vertraagd”, aldus onderhandelaars. G/O Media weigerde volgens de bond om tegenvoorstellen te doen.
“Hoe kun je onderhandelen als de mensen tegenover je niet eens duidelijk stellen wat ze willen?”, aldus de vakbond in een verklaring.
Naast thuiswerkrechten (de uitgeverij wil dat iedereen weer voltijd naar kantoor komt, red.) en betere betaling met het oog op hoog-oplopende inflatie wil GMG Union verbeteringen op het gebied van zorgverzekeringen, ouderschapsverlof en meer oog voor diversiteit. Officieel heeft G/O Media nog niets gezegd over de staking.
De laatste jaren zijn er bij diverse Amerikaanse (online) media vakbonden gevormd of is er aansluiting gezocht bij reeds bestaande vakverenigingen, onder meer bij Guardian US, Huffington Post en Salon.
Soms wordt vorming actief tegengewerkt, zoals bij de New York Times en Hearst Magazines. In november 2017 trok miljardair Joe Ricketts de stekker uit nieuwstitels, toen journalisten de wens voor vakbondslidmaatschap uitspraken.
De toestroom van online journalisten bracht de grootste vakbond voor creatieve beroepen in de Verenigde Staten, de Writers Guild of America, ertoe nieuwe leden uit die hoek voorlopig buiten te sluiten. Op die stap kwam ook binnen de bond veel kritiek.
Praat mee