website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Exclusieve inhoud Sluiten

Een NVJ-lid heeft dit artikel met je gedeeld. Gratis een maand alles lezen? Klik hier.

Een NVJ-lidmaatschap geeft je recht op:

  • Persoonlijk advies
  • Juridisch advies & rechtsbijstand
  • Perskaart
  • Korting op cursussen
  • Villamedia magazine

Word lid Verder lezen

Hoe vind je tegenwoordig werk? Schrijf je nog brieven? Coach Jolan Douwes geeft tips

Jolan Douwes — Geplaatst in Werk op woensdag 13 december 2017, 12:00

© Truus van Gog

De Coach Hoe vind je tegenwoordig werk?, vraagt een tijdschriftredactrice die net boventallig is verklaard. Schrijf je nog brieven? Het pas verschenen boek ‘Jobmarketing 3.0’ van sollicitatie-expert Aaltje Vincent kan haar op weg helpen. Het platform Werf& koos zeven eyeopeners voor recruiters. Loopbaanadviseur Jolan Douwes haalde er zeven tips voor journalisten uit.

1.Bespreek frustraties over je ontslag in kleine, vertrouwde kring of zoek begeleiding
De een tekent na twintig jaar trouwe dienst zonder rancune haar vaststellingsovereenkomst, de ander vertrekt kwaad en gekwetst. Voor netwerken of solliciteren is het dan nog te vroeg. ’Een werkgever wil jou betalen als jij fris, monter en fruitig aan de klus begint.’

2. Zoek werk waar vraag naar is
Veel loopbaantrajecten werken toe naar een droombaan. Een goed uitgangspunt, vindt de auteur, maar de realiteit is vaak anders. Zoek uit welke beroepen schaars zijn en welke bedrijven groeien. Heb je nog niet de gevraagde ervaring of is je kennis verouderd, ga dan snel een opleiding doen.

3. Trek aandacht met emoji
Kinderachtig of niet, smileys en andere emoji worden steeds meer onderdeel van onze beeldtaal.’Kijk met welke drie symbolen jij je vakmanschap wilt versterken.’ Aaltje Vincent doet dat met een spierbal, een oog en een groen vinkje. Geen gek idee om uit te proberen. De symbolen geven in elk geval meer smaak en kleur aan je LinkedIn-, Facebook- en Twitter-profiel.

4. Strooi met getallen
Zet in je cv en LinkedIn-profiel meer cijfers om een concreter beeld te geven van je werkervaring. Bijvoorbeeld aan hoeveel medewerkers je hebt leidinggegeven of hoe hoog de klanttevredenheid, kijkdichtheid of oplage was. Al is dat laatste lastig: teruglopende cijfers zijn juist vaak de reden waarom boventalligen nieuw werk zoeken.

5.  Zet je vier netwerken in
Volgens Lynda Gratton, een Britse schrijfster van boeken over de toekomst van werk, zijn er vier netwerken waaruit je kunt putten: vakgenoten, mensen buiten je vakgebied, gezin, familie en vrienden en je tweedegraadsnetwerk - contacten van je contacten. Tien jaar geleden stond dat rijtje nog niet in ‘Jobmarketing 2.0’. Maar ook in de nieuwe versie van het boek staan weer de gouden regels: vraag in een netwerkgesprek nooit om een baan. En vertrek niet zonder een advies en een nieuw contact. Het siert je als je ook iets terugdoet en je netwerkcontact op de hoogte houdt.

6. Geen ‘grappige’ foto’s op WhatsApp
Professionaliteit gaat boven alles, schrijft Vincent. Zet dus een goede foto van jezelf op je LinkedIn Twitter en Facebook. En vergeet je WhatsApp-profiel niet. Ook dat is je visitekaartje. Uit onderzoek blijkt dat je zelf niet je meest flatteuze portret kiest. Laat het dus checken, bijvoorbeeld via het gratis programma photofeeler.com. En haal foto’s van kinderen, huisdieren, tropische vergezichten of stripfiguren van je profiel op je smartphone.

7. Laat weg wat je ouder maakt
Extra tip voor 50-plussers: schrap alle gegevens die doen vermoeden dat je op leeftijd bent. Dat kan een vast telefoonnummer zijn - sowieso niet handig als je direct bereikbaar wilt zijn. Maar ook het woord ‘GSM’ is ouderwets en opleidingen van lang geleden zoals Wordperfect hebben geen waarde meer. Vermeld je geboortedatum wel, anders laad je de verdenking op je dat je iets te verbergen hebt.

Van eerdere sollicitatieboeken zijn er 77.000 duizend verkocht, staat op de kaft. Met ‘Jobmarketing 3.0’ zal het vast ook hard gaan. Een aanrader voor werkzoekenden in de media. Eén kritiekpuntje: alleen oer-Hollandse namen als Karin, Karel, Carla en Piet bij de voorbeelden klinken nog wat 1.0. Maar als de boventallige redactrice het boek gaat lezen, weet ze meteen dat ze beter een videofilmpje kan maken dan een sollicitatiebrief op de post kan doen.

boek

Aaltje Vincent: Jobmarketing 3.0, Spectrum, €17,99

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Festival vrije woord