anp banner november

— maandag 23 april 2018, 10:21 | 1 reactie, praat mee

Coach Jolan Douwes over hoe je weer zin in je werk krijgt

© Truus van Gog

Lex (48) heeft meer dan genoeg werk als freelancer. Hij schrijft over natuur en milieu voor vakbladen en belangenorganisaties. Van zijn inkomsten kan hij goed rondkomen, maar hij vraagt zich af of hij zo nog wel tien jaar wil doorgaan.

‘Ik zou misschien wel eens willen praten met een loopbaanadviseur’, schrijft Lex. Dat heeft hij nog nooit gedaan, maar hij merkt dat hij steeds vaker opziet tegen een nieuwe klus. Hij vraagt zich af of hij een ander beroep moet kiezen. Hoe tevreden zijn opdrachtgevers ook zijn, hij wordt er een beetje fleps (= mat, flauw) van.

In het kennismakingsgesprek wordt al duidelijk dat Lex veel uren maakt, ook ’s avonds en in het weekend. Ooit was hij de journalistiek ingegaan omdat hij geen kantoorbaan wilde. Maar hij komt bijna niet meer buiten de deur, elk interview gaat via de telefoon. Voor netwerkborrels, congressen of lezingen over zijn specialisme heeft hij geen tijd. Laat staan voor een cursus om bij te blijven of iets nieuws te leren.

Eerst maar eens inventariseren wat zijn sterke punten zijn. Daar staat hij nooit bij stil. ‘Een oppepper voor mijn zelfvertrouwen’, schrijft hij na afloop. Ook de vraag wanneer hij plezier heeft in zijn werk zet hem aan het denken. ‘In de waan van de dag komt de nadruk te liggen op wat ik er niet leuk aan vind: het eeuwige ‘gedoe’. Dat staat me soms zo tegen, dat ik de boeiende en bevredigende aspecten niet meer zie. Na onze afspraak vind ik mijn werk weer veel leuker.’

Het pleit voor Lex dat hij lang voor dezelfde opdrachtgevers schrijft. Maar hij kan ook eens kijken naar de balans tussen poen, pret en prestige. Dat is een lastige opdracht, want Lex zet zijn relaties met klanten niet graag op het spel. Toch komen er twee ideeën uit voort: hij wil zich richten op een nieuw specialisme en vaker reportages aanbieden, zodat hij meer op pad kan. Voor beide opties maakt hij een actieplan. 

Omdat Lex een goed visitekaartje moet hebben, bekijken we hoe hij zijn website kan opfrissen - het laatst gepubliceerde artikel dateert van 2014. In de samenvatting van zijn LinkedIn-profiel zet hij ook zijn mailadres en mobiele nummer: als freelancer moet hij meteen vindbaar zijn. En op WhatsApp vervangt hij zijn vrolijke zwaaiende kinderen door een zakelijke foto. Lex is bijna toekomstbestendig, maar het belangrijkste is: hij krijgt er weer zin in.

Tips van Jolan
1. Sluit je aan bij organisaties als de NVJ, de Coöperatie, Vrouw en Media (ook voor mannen) of Vers in de Pers (voor starters) en bezoek hun bijeenkomsten.
2. Ga eens per maand naar een vakbijeenkomst waar je nieuwe ideeën opdoet en contacten legt.
3. Volg minimaal één training per jaar. De kosten zijn 100 procent aftrekbaar bij de Belasting.
4. Meld je aan voor de nieuwsbrieven van Saskia Postma (personal branding) en de ondernemerscoaches Selma Foeken en Corien Oenema. Gratis downloads, e-boeken en podcasts van Ben Tiggelaar.
5. Boektip: ‘De journalist als zzp’er’ van Yolan Witterholt (2015).

 

 

 

 

 

Praat mee

1 reactie

Miro Lucassen, 23 april 2018, 22:48

Aanvulling op tip 1: ook de sectie freelance journalisten van de Auteursbond (voorheen FLA) heeft workshops en netwerkbijeenkomsten waar freelancers het nuttige en het aangename combineren.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.