Afstudeerprijs Villamedia 2019

— dinsdag 22 oktober 2019, 08:58 | 0 reacties, praat mee

Social mediabedrijven voeren strijd tegen desinformatie op met presidentsverkiezingen VS in vooruitzicht

Een voorbeeld van een deepfake-video - © Alexandra Robinson / AFP

Met de Amerikaanse presidentsverkiezingen in het vooruitzicht voeren social mediabedrijven hun plannen om desinformatie en nepnieuws aan te pakken op. Twitter, Instagram en Facebook komen met nieuwe ontwikkelingen. Een update van de stand van zaken bij de sociale mediabedrijven.

Zo maakte Twitter bekend dat er wordt gewerkt aan beleid om de verspreiding van Deepfake-filmpjes tegen te gaan. Deepfake, overtuigende video’s waarin een persoon via trucage woorden in de mond gelegd worden, wordt als een groot probleem gezien. In de toekomst zijn deze nepvideo’s mogelijk niet meer van echt te onderscheiden, zo schreef collega Nick Kivits al in zijn rubriek Tech-trend

En in Amerika zijn er flinke zorgen over de presidentsverkiezingen volgend jaar. Er zijn al filmpjes opgedoken waarbij de uitspraken van politici worden gemanipuleerd. Eerder dit jaar verscheen er een deepfake-video van Nancy Pelosi, de voorzitter van het Huis van Afgevaardigden in de Verenigde Staten. In de gemanipuleerde video leek ze dronken te zijn tijdens een speech.

Volgens CNET heeft Twitter een oproep gedaan aan iedereen om mee te denken over hoe het beleid om deepfake aan te pakken het beste gedaan kan worden.

Bij de vorige Amerikaanse presidentsverkiezingen kreeg Facebook veel kritiek omdat ze verwijzingen naar mogelijke Russische inmenging had verwijderd uit een rapport over manipulatie en nepnieuws. Het bedrijf probeert sinds die tijd het leven te beteren. Nepaccounts worden verwijderd. Afgelopen maandag heeft Facebook een Russisch netwerk van één Facebook-account en vijftig accounts bij dochterbedrijf Instagram geschorst.

Ook werden drie netwerken uit Iran verwijderd. De netwerken zouden zich hebben gericht op de VS, Latijns-Amerika en Noord-Afrika.

Daarnaast maakte Facebook bekend dat Instagram berichten met onwaarheden gaat voorzien van een label dat aanduidt dat de inhoud deels of helemaal onjuist is. Het Instagram-bericht moet daarvoor in twijfel worden getrokken door een onafhankelijke partij die voor Facebook berichten op onjuistheden controleert. Gebruikers zullen de melding zien voor ze de betreffende beelden kunnen bekijken. Daarnaast krijgen Instagram-gebruikers die een onwaar bevonden bericht willen delen een waarschuwing te zien. Meer bij NU.nl I / NU.nl II / NU.nl III

 

 

Bekijk meer van

Twitter Instagram Facebook

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.