foj 2019

— woensdag 11 september 2019, 15:22 | 0 reacties, praat mee

Slob: reclamevrije omroep kan zonder afbreuk programmering; ombouw NPO 3 langjarig proces

Minister Slob tijdens de behandeling van zijn visiebrief, eerder vandaag | Tweede Kamer

Een reclamevrije publieke omroep hoeft de programmering niet te raken. Dat zei minister Slob (Media) woensdag tijdens een debat over de door hem opgestelde visiebrief, waarin de minister zijn plannen voor de toekomst van de publieke omroep presenteert. Het kabinet trekt nu al enkele tientallen miljoenen extra uit, zelfs nu er nog geen effecten zijn, aldus Slob. Hij verwacht dat er misschien nog wat geld bij moet, maar vindt ook dat de omroepen daar zelf aan moeten bijdragen.

Reclamevrije omroep
Zomaar concluderen dat de voorgenomen wijzigingen rond reclame bij de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) zullen neerslaan op de programmering is volgens Slob “een te snelle reflex”. De minister zegt dat de discussie over een reclamevrije publieke omroep al leeft sinds de introductie van reclame op publieke zenders in de jaren zestig.

In de Tweede Kamer worden Slobs plannen in principe toegejuicht, al zijn er wel zorgen over de manier waarop de financiële tekorten die ontstaan wanneer reclame-inkomsten wegvallen worden gecompenseerd, bleek eerder op woensdag uit vragen van oppositiepartijen.

GroenLinks-Kamerlid Lisa Westerveld zegt dat de kritiek niet zozeer de keuze voor een reclamevrije omroep betreft, maar het gebrek aan duidelijkheid over compensatie. Kirsten van den Hul (PvdA) zegt te begrijpen dat makers zich zorgen maken en dat er signalen zijn dat er bij de productie van nieuwe programma’s al op wijzigingen wordt voorgesorteerd. “Hoe kan het dat er zo veel lucht zit tussen wat we horen uit het veld?”, vroeg Van den Hul.

Nu al compensatie
Op die vraag heeft Slob geen direct antwoord. De minister zegt dat het kabinet nu al compenseert door structureel veertig miljoen euro beschikbaar te maken. Ook nu al, in een jaar waarin de reclame wijzigingen nog niet van kracht zijn en dus volgens Slob niet strikt nodig. Het reclamevrij maken van de publieke omroep kost geld. “Een deel komt van ons en deel zal van de omroepen komen”, aldus Slob.

De minister wil daarover met omroepen in gesprek. Hij zegt dat er onder kabinetten Rutte I en II is bezuinigd, maar dat het NPO-omroepbudget toch groei vertoont. In 2018 bedroeg het budget 804 miljoen euro.

Slob zegt dat - met het oog op eerdere discussies over geen reclame bij de publieke omroep - het kabinet nu een “betekenisvolle stap” wilde zetten. Hij erkent dat hij niet kiest voor de meest simpele variant. De minister merkt op dat de inmiddels wekelijkse updates die de Ster geeft over inkomsten aantonen hoezeer die inkomsten schommelen en onder invloed staan van (sport)evenementen. “Het is een te makkelijke reflex om het bedrag bij te lappen. Er zitten maatregelen [in de visiebrief] die mogelijk wat gaan opleveren”, aldus Slob. Zo wordt onder meer gekeken naar het bundelen van ondersteunende activiteiten bij zowel regionale als landelijke omroepen.

NPO 3 naar regiozender
De ombouw van NPO 3 naar een zender waar regionale producties te zien zijn, is een proces van de lange termijn, aldus Slob.  Er is volgens de minister veel enthousiasme voor het experiment met regiovensters, waarbij regionale uitzendingen naadloos in landelijke uitzendingen worden ingevoegd.

“Dat verdient een logische plek in de toekomstplannen”, aldus Slob. Hij zegt snel met belanghebbenden te gaan praten over de plannen. “Wat morgen kan, doen we morgen -  maar wel zorgvuldig. Andere dingen krijgen de tijd”, zegt Slob.

Het ombouwen van NPO 3 is een proces van de lange termijn: richting nieuwe concessieperiode, maar Slob sluit ook niet uit dat het pas de periode erna gebeurt. “Het moet de kwaliteit hebben die het verdient”, aldus de minister op vragen van onder meer 50 Plus en de VVD. Slob wil voorkomen dat de nieuwe regiozender een allegaartje wordt.

Jongeren kijken tot hun zestiende vaak mee met hun ouders, en kiezen daarna vaak voor een mix van lineair kijken en andere (online) platforms. Volgens Slob moeten we jonge kijkers niet uit het oog verliezen - “content moet meebewegen waar ze te vinden zijn”.

Niet zo gedetailleerd als het kabinet zou willen
Slob geeft toe dat de plannen niet zo gedetailleerd zijn “als we zouden willen” maar dat geeft hem ruimte in de komende gesprekken. “Laten we niet het kind met het badwater weggooien”, aldus de minister over de verbouwingsplannen.

De mediaconsumptie verandert “en die veranderingen gaan snel”, stelt Slob. Hij wil kijken naar meer wettelijke flexibiliteit en soepelheid waar het gaat om huidige verplichtingen aan omroepen met betrekking tot radio en televisie. Ook moeten zowel publieke als commerciële omroepen meer vrijheid krijgen om samenwerkingsverbanden aan te gaan: ze staan allen in de schaduw van grote techreuzen, aldus Slob.

“Ik had de Raad voor Cultuur niet nodig voor die conclusie”, aldus de minister, verwijzend naar een ongevraagd advies dat de Raad voor Cultuur naar de minister stuurde. Slob: “Maar het bracht duidelijkheid dat het nodig is.”

Waarde hechtend aan onderzoeksjournalistiek
Slob stelde verder dat het kabinet waarde hecht aan onderzoeksjournalistiek en sympathie heeft voor de benarde financiële positie van veel media. “Mensen zeiden dat je tegenmacht aan het financieren bent, maar dat hoort bij de democratie”, aldus Slob.

De politiek kan, via fondsen en dus niet rechtstreeks, zulke journalistiek steunen. Deze indirecte steun zou volgens Slob in de wet moeten worden geborgd.

Bekijk meer van

RPO NPO Arie Slob

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.