RPO: dertien varianten van ‘landelijke regiozender’ NPO 3

De Regionale Publieke Omroep (RPO) juicht plannen toe om NPO 3 te transformeren tot een regiozender. Er moeten dan wel dertien versies van NPO 3 komen, vindt RPO-bestuurder Gerard Schuiteman: elke regionale omroep moet NPO 3 kunnen inrichten voor de lokale doelgroep.
“Gezamenlijk vormen de dertien versies weer een landelijk net en daarop kunnen ook programma’s van de landelijke omroep uitgezonden worden. De vraag is nog wel hoe de financiering ervan gaat plaatsvinden”, aldus Schuiteman.
Minister Slob verschaft - naar verwachting volgende week - in een mediabrief meer duidelijkheid over de plannen. Dan zal de RPO bezien of de plannen “echt goed uitpakken”. Volgens Schuiteman tonen de regioblokken die op NPO 2 worden uitgezonden aan dat er vraag is naar regionale programma’s op een landelijk kanaal.
In de gelekte plannen voor de publieke omroep wordt onder meer reclame tot 20 uur afgeschaft. Op de radio blijft reclame de hele dag mogelijk.
De reacties op dit voornemen zijn verdeeld: “Door het fors beperken van de Ster-reclame op tv en online wordt de omroep nog sterker afhankelijk van de politiek als subsidieverstrekker”, aldus algemeen-secretaris Thomas Bruning van de NVJ.
Minder reclameinkomsten moeten vanuit de overheid gecompenseerd worden, vindt de FNV met een verwijzing naar miljoenenbezuinigingen over de laatste jaren.
“In de afgelopen jaren is met meerdere bezuinigingsrondes gebleken dat de politiek geen betrouwbare partner is geweest voor de publieke omroep. Daarbij wordt de NPO ook in dit plan opnieuw geconfronteerd met een bezuinigingsopdracht, in een tijd dat de journalistiek al enorm onder druk staat. Juist in deze tijd moeten de kerntaken van de omroep overeind blijven en daarvoor is continuïteit van inkomsten van groot belang”, aldus de vakbond.
Praat mee