‘Regels voor sluikreclame bij vloggers zijn er al twee jaar’
Het Commissariaat voor de Media (CvdM) meldde vorige week dat er nog geen goede regelgeving is om sluikreclame bij vloggers, die vaak populair zijn onder kinderen en jongeren, aan te pakken. Maar volgens Jeroen Verkroost, directeur ad-interim bij IAB Nederland, de branchevereniging voor digitale marketing, zijn die regels er al twee jaar.
De regels over hoe om te gaan met reclame via social media om zo misleiding bij consumenten te voorkomen staan namelijk zowel in de Reclamecode Social Media als in de Kinder- en Jeugdreclamecode (KJC), schrijft hij bij Marketing Tribune.
“Vooral de Reclamecode Social Media is het resultaat van jarenlange inspanning van vakgenoten binnen verenigingen IAB Nederland en DDMA. IAB Nederland introduceerde al in 2011 de ‘Richtlijnen sociale expertise’. DDMA lanceerde in 2012 de Code Social Media. Door gezamenlijk optreden van deze brancheorganisaties en vele overleggen met overheidsorganen, toezichthouders en het bedrijfsleven is deze code uiteindelijk op 1 januari 2014 opgenomen in de Nederlandse Reclame Code en daarmee bindend voor alle adverteerders. Dus ook voor diegenen die vloggers in de arm nemen.”
Alle punten die het Commissariaat voor de Media benoemt over het hoe en waarom er zou moeten worden opgetreden zijn in deze code opgenomen, stelt Verkroost. Indien een adverteerder de regels niet naleeft, kan een klacht worden ingediend bij de Reclame Code Commissie. Het is dan wel zo dat deze commissie geen boetes kan opleggen zoals het Commissariaat zou wensen te doen. Maar voorlopig kan het Commissariaat ook nog geen boetes uitdelen.
Verkroost adviseert dan ook om mee te helpen en tijd, aandacht en geld te besteden aan het creëren van bewustwording. Enerzijds de vloggers vertellen wat er – al sinds twee jaar – wel en niet mag. En anderzijds consumenten informeren over hoe ze klachten kunnen indienen.
Praat mee