CvdM: strenger optreden tegen sponsoring in vlogs

Video bloggers of vloggers zijn populair onder kinderen en jongeren, maar deze makers zijn vaak onduidelijk over sponsoring. Het Commissariaat voor de Media (CvdM) gaat sluikreclame in vlogs harder aanpakken. Vloggers die zich richten op kinderen tot 12 jaar mogen helemaal geen reclame maken.
RTL Nieuws meldt dat vloggers door huidige regelgeving vrij spel hebben. Het Commissariaat heeft nu alleen recht om in te grijpen bij televisie, radio en on-demanddiensten - maar daar komen door Europese regelgeving andere media zoals YouTube bij.
Voor het zover is wil het Commissariaat afspraken maken met vloggers: géén reclame in video’s gericht op kinderen tot 12 jaar en als er wel onderdelen zijn gesponsord, moeten vloggers dat in de video duidelijk maken. Het Commissariaat kan nu nog geen boetes opleggen, maar dat zal in de toekomst anders worden.
Het Commissariaat zegt niet van kwade wil uit te gaan: er heerst volgens voorzitter Madeleine de Cock Buning vooral onwetendheid. Daar kan het Commissariaat duidelijkheid in scheppen. Meer bij RTL Nieuws
Praat mee