— donderdag 24 mei 2018, 09:22 | 2 reacties, praat mee

Rathenau Insituut: nepnieuws in Nederland valt mee

Bob Mical / CCBY

Wat experts al langer stellen wordt opnieuw bevestigd door onderzoek van het Rathenau Instituut: het valt in Nederland mee met de omvang en impact nepnieuws. In Nederland gaat het vooral om commerciële en 'clickbait'-toepassingen van zulke berichten. Er is nauwelijks tot geen politieke beïnvloeding via nepnieuws.

Peter Burger, docent wetenschapsjournalistiek en brongebruik aan de Universiteit Leiden, concludeerde vorig jaar hetzelfde. “Facebookgebruikers rapporteren zelden totaal verzonnen of zwaar uit de context gerukt politiek nepnieuws. Wij zien vooral drie soorten Nederlands nepnieuws op Facebook: puur commerciële clickbait, alternatief gezondheidsnieuws en artikelen over complotten”, aldus Burger.

De situatie in oktober vorig jaar verschilde niet met een ander ijkmoment in maart 2017. Minister Kajsa Ollongren houdt al langere tijd vol dat Nederland doelwit is van nepnieuwscampagnes. Alexander Pleijter (coördinator van controlerend platform Nieuwscheckers en docent internetjournalistiek aan de Universiteit Leiden) haalde vorig jaar in een uitgebreid stuk die argumentatie al onderuit.

Directeur van het Rathenau Instituut Melanie Peters zegt op BNR Nieuwsradio dat waakzaamheid desondanks geboden is: “We vertrouwen steeds minder op de vertrouwde nieuwsmedia, de kranten en televisie. We gaan steeds meer die social media-kanalen gebruiken voor ons nieuws. Maar we zien niet dat het nieuws daarop gekleurd is en dat er, zoals in de Verenigde Staten, filterbubbels zijn.” Meer bij Rathenau Instituut

Bekijk meer van

Rathenau Instituut Nepnieuws

Praat mee

2 reacties

Tromp Soetens, 24 mei 2018, 14:31

Ik weet het niet hoor, maar is begin dit jaar niet nog iemand uit de hoogste echelonen van de Nederlandse politiek opgestapt vanwege een nepnieuws verhaal omtrent een bezoek aan een Datsja in Rusland? Misschien dat de omvang meevalt maar de impact toch zeker niet….

Daarnaast zou het eens fijn zijn als een duiding van de term “nepnieuws” gegeven zou worden. Is het liegen en bedriegen van Halbe Zeilstra nepnieuws, een leugen, of propaganda?

Van de waakhond van de journalistiek - Villamedia - mag toch wel wat meer worden verwacht dan het kritiekloos overnemen van een onderzoek van het “Rat in het nauw” instituut. En voorts dient Carthago met de grond gelijk gemaakt te worden!

Tromp Soetens, 24 mei 2018, 14:59

Ps. Het hoofdartikel op deze website momenteel is dat Elon Musk vooringenomen journalistiek wil ontmaskeren terwijl de journalistiek Elon Musk wil ontmaskeren als oplichter. De aanval is de beste verdediging zal Elon hebben gedacht en omdat niemand lijkt te snappen wat het precies is wat Elon Musk zelf doet (hij krijgt geen vieze handen en heeft geen patent op naam van Tesla zelf bedacht) kan hij wegkomen met nepnieuws omdat dit niet als zodanig wordt herkend door de redacties…
(Helaas Villamedia incluis…)

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.