— dinsdag 4 april 2017, 08:51 | 0 reacties, praat mee

Facebook trekt geld uit tegen nepnieuws

Techgigant Facebook investeert samen met achtien andere partijen 14 miljoen dollar in een initiatief om het vertrouwen in journalistiek te vergroten en nepnieuws tegen te gaan. Dat meldt NU.nl naar aanleiding van berichtgeving op de website van de Cuny Graduate School of Journalism, een opleiding aan de City University New York.

Op Facebooks eigen website meldt het bedrijf dat het blij is om bij te dragen aan een manier om “de problemen van verkeerde informatie en neppe informatie” aan te pakken.

Ook het in Nederland gevestigde European Journalism Centre is deelnemer van het initiatief. De directeur van het centrum, Adam Thomas, laat tegenover NU.nl weten dat zijn organisatie onder meer zal kijken welke onderwerpen in Europa aandacht verdienen in het licht van nepnieuws.

Volgens hem is het met name belangrijk dat er meer inzicht komt in hoe het werk van journalisten er precies uitziet.

Ook zouden journalisten vaker met leraren in contact gebracht moeten worden om zo kinderen al op jonge leeftijd het belang van nieuws en journalistiek bij te brengen.

Meer bij nu.nl

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.