‘Plannen Dekker voor toetsing nieuwe intitiatieven NPO kan grote gevolgen hebben’

De NPO wil volgens De Telegraaf (betaald, via Blendle) niet reageren op de plannen van staatssecretaris Dekker om toekomstige initiatieven van de publieke omroep te laten toetsen door de Autoriteit Consument en Markt (ACM).
De overheveling van ministeriële taken naar de ACM lijkt een kleine stap. Maar volgens een oud-medewerker van een van de talloze omroepen kan dit grote gevolgen hebben. “Voor de relevantie van de NPO zijn de kijkcijfers van Stichting Kijkonderzoek (SKO) cruciaal. Wat nou als de ACM erachter komt dat er vanwege initiatieven als Netflix veel meer mensen dan we denken zijn gestopt met tv kijken?”
Het Commissariaat voor de Media, dat nu ook al kijkt of nieuwe initiatieven binnen de Mediawet passen, is concreter in zijn reactie. Het zegt blij te zijn met de deze vorm van toetsing. Een woordvoerster legt uit: “Voorheen bekeek het ministerie wat de impact op de markt zou zijn van nieuwe initiatieven. Die rol wordt overgeheveld naar de ACM, die op die taak goed is toegerust.”
Commerciële concurrenten van de NPO komen ook met een reactie. RTL stelt te denken “dat een heldere en goed functionerende toets bijdraagt tot legitimatie van nieuwe diensten die de publieke omroep start”. En SBS verwijst naar een eerder statement waarin het vraagtekens plaatst bij amusement via de staatsomroep.
Praat mee