— donderdag 24 november 2016, 09:50 | 1 reactie, praat mee

Dekker wil ACM inschakelen voor nieuwe NPO-initiatieven

Staatssecretaris Sander Dekker | Bart Maat / ANP

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat op verzoek van staatssecretaris Sander Dekker toekomstige initiatieven van de publieke omroep aan een zogeheten marktimpactanalyse onderwerpen. Zo moet in een vroeg stadium duidelijk worden of plannen voor nieuw aanbod een marktverstorende werking hebben.

Er is een wijziging van de Mediawet nodig voor deze nieuwe taak, maar Dekker wil de toetsing al eerder invoeren. Marktpartijen kunnen ook zonder wetswijziging hun visie bij het ministerie kenbaar maken, als de aanvraag voor een nieuw aanbodkanaal is gepubliceerd, schrijft Dekker.

Uiteindelijk blijft het aan de minister om definitieve goedkeuring te verlenen, aldus de staatssecretaris in een brief aan de Tweede Kamer.

“Het kan niet zo zijn dat de NPO met belastinggeld aanbod maakt waardoor andere mediapartijen het loodje leggen”, stelt Dekker. Hij noemt de nieuwe toetsingsprocedure een gevolg van overleg met de Nederlandse Publieke Omroep, commerciële omroepen en vertegenwoordigers van de dagbladpers.

Al deze partijen hebben in het verleden regelmatig geklaagd over de vermeende marktverstorende werking van activiteiten van de publieke omroep. Het betrof de laatste jaren onder meer kritiek op videodiensten, het NOS-journaal, diverse thema-kanalen (waarvan er inmiddels een hoop zijn opgeheven, red.) en online activiteiten die kijkers en internetbezoek van commerciële partijen zouden wegleiden.

Praat mee

1 reactie

Elmar Veerman, 19 december 2016, 16:51

Dekker miskent de marktwerking binnen ons stelsel van publieke omroepen. Dat werkt zo efficiënt - veel efficiënter dan bijvoorbeeld de BBC - omdat het zelf een markt is, waarop verschillende verenigingen concurreren om geld en zendtijd.

Niet elke markt werkt het beste op puur commerciële basis, en het is tijd dat dat weer gewaardeerd wordt.

Burgers die de publieke omroep ‘marktverstorend’ vinden, mogen zelf een omroepvereniging oprichten, of lid worden van een omroep en zich met de koers bemoeien. Bedrijven niet. Maar die mogen ook niet stemmen. Nederland is een democratie, en dat betekent dat burgers bepaalde rechten hebben die bedrijven niet hebben.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.