Persbureau ANP verkocht aan Talpa

UPDATE Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) wordt verkocht aan Talpa Network. De huidige eigenaar, Vereniging Veronica, maakt dat nieuws vandaag bekend. Vereniging Veronica zegt dat de continuïteit van het ANP het best is gewaarborgd door aansluiting te zoeken bij een groot mediabedrijf.
Talpa bouwt op dit moment aan een breed en modern Nederlands cross-mediabedrijf, stelt Veronica Vereniging. Het ANP “past in die ambitie”.
In een korte persverklaring stellen de betrokkenen dat “het ANP zijn taak als onafhankelijk persbureau ten dienste van de Nederlandse mediasector onverkort blijft uitoefenen.” Voorzitter Yoeri Albrecht van Vereniging Veronica stelt tegenover NU.nl dat het persbureau in zijn bestaan meerdere eigenaren heeft gehad, waarbij de essentie van organisatie nooit onder heeft geleden.
De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) zegt Talpa niet meteen als de meest logische overnamepartner te zien van het nationale persbureau. “Eerder zou dat een rol zijn van de gezamenlijke mediabedrijven, maar die hebben dat aanbod voorbij laten gaan”, aldus secretaris Thomas Bruning.
Bruning: “Strategisch is het wel te begrijpen; De Mol wil een multimediaal bedrijf bouwen en heeft hiermee een nuttige basis in handen.” De NVJ wil Talpa en eigenaar De Mol aan de belofte houden dat hij wil investeren in de journalistiek.
NU.nl meldt verder dat de ondernemingsraad en redactieraad van ANP de overname steunen. Tegenover RTL Z benoemt ANP-directeur Martijn Bennis de onafhankelijkheid na de overname: “Het redactiestatuut blijft overeind en er komt een raad van commissarissen. Wij worden niet geïntegreerd met Talpa, en wij worden ook niet de redactie van initiatieven van Talpa.”
Hoeveel Talpa voor de overname van ANP betaalt is niet bekend gemaakt.
Praat mee