— vrijdag 6 april 2018, 16:43 | 2 reacties, praat mee

Klanten houden vinger aan de pols bij overname ANP door John de Mol

© Robin van Lonkhuijsen / ANP

Wat vinden de klanten van het ANP van de overname door John de Mol? Harm Taselaar, hoofdredacteur van RTL Nieuws: "blauwe ogen alleen zijn nooit genoeg voor onvoorwaardelijk vertrouwen." Laatste wijziging: 7 april 2018, 18:20

Bij het bekend worden van de overname liet De Mol weten aan de ene kant niet te tornen aan de onafhankelijkheid van het persbureau en de video-productie te willen versterken. Aan de andere kant moet nieuws van het ANP een belangrijke plaats krijgen in de programmering van zijn Talpa-zenders.

Hoe hij dat precies wil doen, is nog niet duidelijk. Zijn er zorgen dat het persbureau zich mogelijk gaat richten op de nieuwsbehoefte van De Mol? Villamedia maakte een rondje langs ANP-klanten RTL, NDC Mediagroep, NU.nl, NRC en het NOS Journaal.

Voor velen kwam het nieuws van de overname van persbureau ANP door John de Mol als een verrassing. Ook voor sommige klanten, al waren zij al ze op de vooravond van de bekendmaking ingelicht. Inmiddels zijn bij een aantal van hen aanvullende gesprekken geweest met de ANP-directie of staat er nog een gesprek op de planning. Want ook de klanten hebben nog veel vragen over de overname van het persbureau door John de Mol. 

NU.nl
Gert-Jan Hoekman, hoofdredacteur van NU.nl, interpreteert het plan van De Mol om ANP te versterken met video en andersom nieuws een belangrijke plaats te geven op de Talpa-zenders wel als het opstaan van een concurrent. “Het kan zijn dat bijvoorbeeld Hart van Nederland (SBS, red.) groter wordt gemaakt, of dat er een eigen nieuwstitel in de markt wordt gezet. Hoekman verwacht wel dat er hoe dan ook meer concurrentie komt, maar hij denkt ook dat “we er allemaal beter van worden”. 

De hoofdredacteur van NU.nl is wel benieuwd naar de plannen van De Mol op het gebied van video. Hij vindt persoonlijk dat het ANP de afgelopen jaren een kwaliteitsslag heeft gemaakt op dat vlak. NU.nl is dit jaar, na een uitstapje weer teruggekeerd bij ANP video. “Wij waren eerder ontevreden. Het ANP maakte voorheen kant-en-klare items, terwijl wij hun video’s meer wilden gebruiken als grondstof, als basis om zelf meer items te maken. Nu kan dat, omdat we meer ruw materiaal krijgen.”

Wat betreft de onafhankelijkheid van het persbureau verwacht Hoekman geen verandering.  Hij is wel nieuwsgierig naar de koers van het ANP onder John de Mol. NU.nl heeft in ieder geval tot eind 2019 een contract met ANP. “Volgend jaar zullen er weer contractbesprekingen zijn, tegen die tijd zal ook duidelijk zijn welke koers ze gaan varen, welke accenten ze leggen. We zullen het gewoon afwachten.”

NDC Mediagroep
Evert van Dijk, algemeen hoofdredacteur van de NDC Mediagroep, gaat “vooralsnog uit van een scheiding tussen Talpa als aandeelhouder en Talpa als afnemer van nieuws. Die laatste zal daarvoor moeten betalen, net als wij doen. En van die extra bijdrage zal het ANP normaal gesproken niet minder worden”. 

“We zullen natuurlijk nauwlettend in de gaten houden of het ANP onafhankelijk nieuws blijft leveren. Als blijkt dat de overname ertoe leidt dat het ANP goed is voor Talpa en slecht voor ons, zullen we het contract (dat loopt tot en met 2020, red.) niet voortzetten”, aldus Van Dijk. “En daarbij is het ANP natuurlijk niet gebaat, want dan zullen we niet de enige zijn.”

de Persgroep
Bij de Persgroep overheerst vooral nieuwsgierigheid. “Het is het afgelopen jaar duidelijk geworden wat de ambities van Talpa zijn: in de ochtend graag domineren met radio, in de avond met televisie en in de middag zoeken ze nu positie in nieuws. In dat kader snap ik de overname van een bedrijf dat nieuws in het DNA heeft zitten”, aldus Erik van Gruijthuijsen, journalistiek directeur bij de Persgroep.

Van Gruijthuijsen verwacht niet dat ANP zich gaat richten op de nieuwe eigenaar. “De hoofdredacteur verzekert ons dat het ANP zich blijft richten op haar mediaklanten, want die zorgen voor het grootste deel van de omzet. Wat wij van het ANP verwachten staat nauw omschreven in ons contract.” Bij de Persgroep zitten ze in het tweede jaar van een vierjarig contract met ANP.

Ook Van Gruijthuijsen heeft al contact gehad met het ANP over de overname. “Natuurlijk, al was het maar omdat ik als CEO van ANP jarenlang nauw heb samengewerkt met hoofdredacteur Marcel van Lingen. Journalistiek is hij een man die graag zorgen wegneemt, bedrijfsmatig denk ik dat ook de mensen van het ANP nog niet duidelijk is wat de marsroute van Talpa gaat worden.”

NRC
De hoofdredacteur van NRC, Peter Vandermeersch, wil niet vooruitlopen op de plannen van De Mol en wacht af of er iets voor de krant zal veranderen. “Laten we daar niet over speculeren en vooral zien of de kwaliteit van ANP verbetert of verslechtert.”

Volgens Vandermeersch maakt NRC maar in beperkte mate gebruik van ANP. “De kranten en de site maken vooral gebruik van de foto’s van het persbureau. Nauwelijks van de teksten. Dus ANP is niet zo bepalend voor wat we doen.”

Het contract met het ANP loop tot eind 2018. “De voorbije jaren sloten we telkens contracten van één of twee jaar omdat we ons voortdurend beraden over de vraag of we met ANP - en andere leveranciers - verder willen en zo ja, onder welke vorm we dat willen.”

NOS Nieuws
Hoofdredacteur NOS Nieuws Marcel Gelauff: “Het ANP heeft gezegd zijn taakopvatting te handhaven en de journalistieke onafhankelijkheid te garanderen.”

Wel stelt Gelauff dat het ANP zich nooit eerder op de consumentenmarkt heeft begeven. “Je zou kunnen zeggen dat het ANP altijd een leverancier van de grondstof nieuws aan mediabedrijven is geweest. We vragen ons natuurlijk wel af of dat zo blijft.” De overeenkomst tussen de NOS en het ANP loopt ook eind van dit jaar af.

RTL Nieuws
“Wij zijn blij met het ANP tot er redenen zijn om dat niet meer te zijn. En die redenen kunnen bij het ANP liggen of ook uiteindelijk bij RTL zelf”, aldus Harm Taselaar, hoofdredacteur van RTL Nieuws.

“Voor RTL Nieuws is het uiteraard het allerbelangrijkste dat het ANP in al zijn onafhankelijkheid zijn journalistieke arbeid blijft verrichten. De Mol heeft dat nadrukkelijk publiekelijk verklaard en zou het ook vreemd zijn als hij daadwerkelijk bij de nieuwsgaring en –voorziening zou interveniëren. Dat hoeft hij namelijk maar één keer te doen en dan ligt de betrouwbaarheid en onafhankelijkheid van het persbureau in gruzelementen. Met alle gevolgen van dien. Daarnaast heeft het ANP een statuut dat de onafhankelijke nieuwsgaring en verspreiding garandeert. En tot slot zit er een hoofdredactie die tot de meest ervaren van ons land behoort.”

Dat RTL de vinger aan de pols houdt, spreekt tegelijkertijd ook voor zich. “Blauwe ogen alleen zijn nooit genoeg voor onvoorwaardelijk vertrouwen”, meldt Taselaar.

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

2 reacties

herman, 7 april 2018, 15:53

Het echte nieuws is alleen al om pragmatische redenen het beste geborgd bij John de Mol, tenzij de overheid zich hier ook mee gaat bemoeien, zoals b.v. bij Nu.nl, Persgroep, Mediahuis c.s.
Als het om vertrouwen gaat, moet je niet bij de staatsomroep zijn met zijn oude jongens/oude meisjes krentenbrood model!
P.S. Als de bovenstaande e.a. media vrijwillig meewerken, is kun je natuurlijk ook spreken over pragmatische redenen, maar dan de m.i. verkeerde!

modscholten, 8 april 2018, 20:12

Deze redactionele onafhankelijkheidsdiscussie verbaasd me altijd. Zoiets als John de Mol koopt een slagerij en het hele dorp is bezorgd of er nog wel echt vlees in de worst zit. Natuurlijk blijft het nieuws onafhankelijk, daar heeft hij zojuist enkele miljoenen voor neergelegd!

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.