data als kans

— maandag 22 februari 2016, 13:49 | 0 reacties, praat mee

ANP in zwaar weer

Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) zit in zwaar weer. Als de directeur van de NOS, Jan de Jong, in het openbaar zegt dat het ANP misschien een publiek nationaal persbureau moet worden, is er wat aan de hand. Hoofdredacteur Marcel van Lingen licht de situatie toe. Dat is dapper, want meestal houden betrokkenen liever hun mond als het even lastig is. Nu past Van Lingen wel, en terecht, op zijn woorden. Laatste wijziging: 23 februari 2016, 14:33

Want de situatie waarin het ANP verkeert is simpel en ingewikkeld tegelijk. Simpel omdat het belang van het persbureau onomstreden is. Alle grote mediabedrijven zijn klant en ook voor de kleintjes heeft het ANP, sinds het opkopen van Novum Nieuws, een aanbod. Simpel is ook de constatering dat het financieel slecht gaat. Eigenaar vereniging Veronica moet al een paar jaar geld bijpassen. Dat komt omdat alle klanten minder zijn gaan betalen. En ANP draagt overnamekosten uit het verleden met zich mee.

En dan wordt het ingewikkeld. Hoe komt het dat het ANP, een monopolist op snel en accuraat nieuws, niet een prijs kan realiseren waarmee een nette winst wordt gemaakt?

Een deel van het antwoord is, dat er minder grote mediaklanten zijn. Eigenlijk nog maar een handvol. Met de Persgroep, de publieke omroep, TMG en Sanoma als grootsten. Die klanten hebben moeite hun omzet op peil te houden en dwingen het ANP tot lagere prijzen. Dat doen ze door te dreigen zelf een nieuwsdienst op te zetten, met name de Persgroep en TMG. Dat spel is nu in zijn eindfase gekomen. Want blijven korten op het ANP kan natuurlijk niet.

Een oplossing is, zoals De Jong suggereert, er een staatsbedrijf van te maken. Ik gok er op dat de Persgroep en TMG dat nooit laten gebeuren. Een andere optie is dat de dagbladen weer aandeelhouder worden van het ANP. Dan kunnen ze in elk geval nog beter op de kosten letten. Of het ANP gaat zich als een echt bedrijf gedragen. En verhoogt de prijs . Weglopen mag, maar zelf doen is misschien toch net iets ingewikkelder dan inkopen.

Bekijk meer van

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.