— dinsdag 21 juli 2020, 08:34 | 0 reacties, praat mee

Paul Römer: coronacrisis heeft zo’n 300 banen gekost bij Talpa Network

© Valerie Kuypers / ANP

De coronacrisis heeft bij Talpa Network zo'n 300 banen gekost gekost. Dat zegt Paul Römer, televisie- en radiodirecteur van Talpa Network, in een interview met het AD.

Talpa meldde in maart als eerste mediabedrijf “draconische maatregelen” te moeten treffen om de gevolgen van de coronapandemie het hoofd te kunnen bieden. De maatregelen bestonden onder anderen uit het opnemen van vier verplichte vakantiedagen door het personeel, het stopzetten van Talpa Radio Campus, de eigen radio-opleiding en ontslagen bij de Radiotak. Hoewel Römer in het interview aangeeft dat er geprobeerd is de reductie zo veel mogelijk te beperken zijn er toch zo’n 300 banen verloren gegaan. In totaal werkten er 1.500 mensen.

“Nu was dit al niet de meest afgeslankte organisatie. John de Mol en de mensen voor mij zijn drie jaar bezig geweest om bedrijven te kopen en een netwerk samen te stellen. Er was nog niet gekeken naar hoe dit zo efficiënt mogelijk kon worden ingericht. Het ging nooit gepaard met een goede integratie van activiteiten. Met corona kwam een moment om het wél te doen, anders kunnen we het straks niet meer betalen. We hebben het nu kunnen doen met behoud van de kracht van onze organisatie.”

“Wat wij heel snel zagen, is dat deze crisis meer dan een paar maanden zou duren. Er moesten structurele maatregelen worden genomen. Wij besloten dieper in de kosten te snijden via een reorganisatie. Dat voerden we heel snel door, maar we zijn nu wel klaar.”

“In de mediawereld zien we een sneller herstel van de reclameomzet dan verwacht. Als dat zo blijft, komen we er wel doorheen.” [...] “Als er toch weer een totale lockdown komt, dan houdt het op. Althans, dan wordt het écht heel moeilijk.”

Daarbij meldt Römer dat er voor de luisteraar van de zenders Radio 538, Radio 10, Sky Radio, Veronica en JUKE niet zo veel is vernaderd, maar wel voor de kijker. “Zonder reclamegeld, kan je niets uitgeven. Dus besloten we een aantal programma’s zoals Miljoenenjacht en de nieuwe quiz Split Screen (met Rolf Wouters, red.), te verplaatsen naar later dit jaar. En voor tv-producenten was het soms onmogelijk programma’s op te nemen.” [...] “Het voordeel is wel dat het najaar straks buitengewoon mooi wordt met veel nieuwe en grote titels.”

Lees ook:
Mediabedrijven zien moeilijk, maar geen gitzwart toekomstbeeld in coronatijd (17 juli 2020)
Talpa stopt ook met Radio Campus (2 juni 2020
Harde klappen bij radiotak Talpa Network (29 mei 2020)
De reorganisatieplannen van Talpa (7 mei 2020)
Talpa legt personeel vier verplichte vakantiedagen op (30 april 2020)
Een overzicht: welke mediabedrijven halen de broekriem aan en welke medewerkers voelen dat? (23 april 2020)
Banenverlies bij Talpa vanwege coronacrisis (20 maart 2020)

 

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.