Online tijdschrift Vers Beton zoekt supporters

Online tijdschrift Vers Beton is een campagne gestart om lezersgeld te werven.
Vers Beton bestaat sinds 2011 en bereikt maandelijks zo’n 30.000 lezers. Vorig jaar won het de Rotterdamse Persprijs 2017 voor het boek ‘Help, we zijn populair’ en er is sinds dit jaar een onderzoeksredactie. Hoewel ze dus al een tijd bestaan en projecten zichzelf altijd hebben gefinancierd, is dat volgens hoofdredacteur Eeva Liukku ook meteen het probleem. Voor losse projecten weet Vers Beton vaak financiering te vinden, maar de dagelijkse vulling van de website zélf heeft nog geen verdienmodel. Daarvoor is het nog altijd afhankelijk van vrijwilligers.
Uitgever Hilde Westerink kiest bewust voor een verdienmodel dat stoelt op financiering door lezers: “De reden is simpel: lezersgeld is het meest onafhankelijke geld dat er is. En wij willen een onafhankelijke stem blijven in de stad.” Hoofdredacteur en mede-oprichter Eeva Liukku: “Als je zou doorvragen, ja dan moet ik eerlijk zeggen dat het wel een beetje erop of eronder is voor ons. Als het niet lukt moeten we ons ernstig herbezinnen hoe we verder kunnen.”
Met de slogan ‘#fundeerjemening - Support Vers Beton!’ is de campagne van start gegaan. Vanaf 6 euro per maand kunnen lezers ‘supporter’ worden. Daarmee ondersteunen zij een onafhankelijke redactie in Rotterdam. Het doel is om tenminste 2.000 supporters te werven en daarmee een stabiele basis te bieden voor de redactie, om vanaf daar verder te kunnen groeien. De website verdwijnt echter niet achter een betaalmuur. De artikelen blijven voor alle Rotterdammers vrij toegankelijk. De redactie vindt namelijk dat journalistiek een publiek belang dient en doet een beroep op de solidariteit van zijn lezers om de website ook toegankelijk te houden voor Rotterdammers met een kleine beurs. Meer bij Vers Beton
Praat mee